دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

ساعت زندگی

جمعه, ۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ

 

باگسترش استیلای فضای مجازی بر زندگی  فردی واجتماعی جامعه  ، در زندگی و رفتار  بسیاری از مردم دگرگونی های نا هنجار و بعضا به هنجاری به وجود آمده است. 

برای مدیریت بهره وری از صنایع تکنولوژی باید علاوه بر آموزش  و برنامه ریزی ، به آرمان ها و مطالبات و خاستگاههای نیاز و برآوری نیاز به تکنولوژی های جدید در عرصه های  گوناگون  مجازی دقت نمود.

بسیاری از پدیده های علمی واطلاع رسانی های مجازی نشان از لزوم حیات تکنولوژی های جدید و نیاز جوامع  دارد و بسیاری از پدیده  های بد و ناهنجاری ها و آسیب هایی که از سوی تکنولوژی رسانه ای ومجازی بر زندگی و رفتارهای فردی واجتماعی مردم تاثیر گذاشته است نیز نشان از عدم برنامه ریزی و آموزش برای استفاده ی درست و  بهینه از ساختار تکنولوژی  دارد.

زندگی  و رفتار انسان وابسته به مجموعه مختصات کالبدی  ومقتضیات زیستی او قابل بررسی است.

درهرم مازلو ساحت و ساختار نیازهای انسان بصورت کاملا علمی  برآورد و  ترسیم شده است . و خواب  یکی از نیازهای اولیه انسان محسوب شده و از مهمترین عناصر کلیدی سلامتی انسان در هردو جنبه ی کالبد و روان اوست.  و کیفیت آن نیز برای تندرستی روح و جسم از نظر پزشکان ودانشمندان حوزه زیست  بسیارمهم ارزیابی شده است.

در این راستا مقالات بسیاری توسط اندیشمندان این حوزه  نگاشته شده که هرکدام از این نظریه ها ، جهشی به سمت اعتلای هویت و کرامت وتندرستی انسان ، می باشد.

با پیدایش تکنولوژی رسانه ای و کمپین ها وگروه های مجازی ساعت و زمان معنای واقعی خود را از دست داده و بلکه باعث اختلال در تندرستی فردی واجتماعی جامعه گردیده است.

نیاز انسان به خواب و میزان و کیفیت و آن از مباحث کلیدی حوزه سلامت جسم وروان است.

دراین گرانیگاه به دلیل آنچه که پدیده های نو ظهور و فقدان آموزش و بسترهای آموزشی و برنامه ریزی برای استفاده از ابزارهای نو اطلاع رسانی می دانیم ، مردم درهمه ی سنین و طبقات اجتماعی اقدام به عضویت در گروهها نموده و بسته به سلائق وعلاقمندی های خود از برنامه های مدیران وعومل کانال ها و گروههای اجتماعی مجازی استفاده می کنند و یا با یکدیگر در ارتباط هستند.

آنچه که امروزه جامعه ی ما را سودایی و رنجور نموده است موضوعات به هم تنیده و مختلفی ازآسیب های حوزه ی سلامت جسم و روان بر فرد وجامعه است که یکی از مهمترین  آسیب ها موضوع برهم خوردگی  "ساعت زیستی بدن " است.

واقعیت این است که مردم امروزی نیز، نیاز به خواب دارند اما در برنامه ریزی  زمان آن دچار اختلال شده اند.

 بدن انسان مانند سایر موجودات  ازجمله گیاهان وحیوانات و خود کره زمین دارای ساعت بیولوژیکی و یا ساعت زیستی  است که باعث می شود  در برآوری نیازهایش هدفمند وهوشمندانه  ومنظم رفتار کند.

پدیده دگرگونی  فصول  برای زمین رخ می دهد. دانه ها وگیاهان جوانه می زنند ویا می خوابند و گل می دهند و بارور می شوند وبا این نظم هدفمند، گیتی درحیات خود مستمر و دقیق رفتار می کند.

انسان هم بخشی از فعالیت های منظم  گیتی است. ودر وجود خود این نظم وچرخه ی هماهنگ را نهفته  دارد.

بنابراین مردم نیاز به خواب دارند ولی به ساعت بیولوژیک خود بی توجهند و یا به آن خیانت می کنند.

ساعت بیست وسه وسی به بعد باید خوابید.اگر خوابشان نمی آید ، دیگران را تحریک به بیداری نکنند.کامنت ومطلب گذاشتن برای هم ویا کانال و گروه در ساعت صفر به بعد کاری بی نهایت زشت و بدسلیقگی مفرط محسوب می شود.

همین کارهای ناشیانه ونسنجیده است که ما  رابی ظرفیت و بیمار و شعار زده  ببار آورده است.

برایم جالب است  که گروههای تلگرامی مدعی  روشنفکری و دانش محوری چرا ساعت بیست وسه  وسی یا صفر خاموشی ندارند؟! مخصوصا اعضای گروههایی که  بخاطر تبادل مطالب علمی دورهم جمع شدند ویا اغلب کارشناس وصاحب نظر در حوزه علمی وسلامت ورفتار زیستی هستند...!!!

طغیان ناشی از دگرگونی های  ساعت زیستی به امنیت و سلامت اقتصادی و بهداشت جسمی و روحی مردم آسیب جدی وارد می کند. سوای از آن آسیب به فرهنگ و هویت  اجتماعی را نیز همراه خود دارد.

خواب وساعت خواب و میزان خواب در سلامتی روح و روان وجسم فرد و جامعه نقش کلیدی و مهمی را دارد.

بیماری های زیادی از بد خوابی وبی خوابی و تغییر ودستکاری در ساعت بیولوژیکی بدن  به انسان هجوم می آورد و همگی درنوع خود  بیماری های سخت و کم علاج و یا کنسر دسته بندی می شوند...

بنابراین درست نیست که سلامت خود و افراد دیگر را به هر بهانه ای در خطر بیاندازیم. و متعاقب آن گرمی روابط خانوادگی را با  زل زدن به صفحات مجازی سرد کنیم. به خود و نسل بعد ازخود رحم کنیم.

برای تغییر وبهسازی باید پیشگام شد . وهیچکس جز خودمان  برای پیشگام شدن وروشمندی در خط مقدم این حرکت شایسته تر نیست...

مدیران و اعضای گروهای مجازی!  لطفا منظم و مقید به حفظ سلامتی خود ودیگران باشید.

جامعه ی توسعه یافته محقق نمی شود مگر با مدیریت وتلاش وروشمندی  برای پویایی و تکامل خود وجامعه .

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

سیزدهم تیرماه 1398

 

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

بیداری های خاموش

نیازمندی های شبانه برای مردم مطالبه گری می سازد و همین باعث شده است. که مشاغلی مانند داروخانه ، بیمارستان ، تاکسی ووسیله نقلیه شبانه روزی هستند خوب در این ماراتون اغذیه فروشی ها هم پابه پای شون پیش تاز هستند از سوپری گرفته ، تا نانوایی ، تهیه غذا .
اینجوریه که بنده خدایی هستند که برای فشار مسائل معیشتی و کسری چشمگیر درآمدها در برابر هزینه‌ها روزانه بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت در بازار کار باقی بمانند و تنها چند ساعت از شبانه روز را در کنار خانواده خود باشند! قریب به اتفاق افرادی که بیشتر از ۸ ساعت معمول در شبانه روز کار می‌کنند دوشغله و یا سه شغله هستند، اما در برخی مشاغل آزاد و خویش فرمایی نیز چنین رویه‌ای وجود دارد ولی اینکه این به رویه ای برای زندگی و سبک همه مردم تبدیل بشه جالب نیست
زمزمه هایی مانند " طرح زیست شبانه " که در پایتخت در شواری شهر و شهرداری اجرایی شد. اگر چه هنوز از نظر وجاهت هنوز مشرروعیت نگرفته است این ها چه میگویند ومن میگویم سرتا پای انغلط است زیرا بزهکاری‌های فراوانی است که در قابل چنین طرح‌هایی رخ می‌دهد، ما در جامعه با معدود افرادی مواجه هستیم که در فضاهای ناسالم دارند زندگی می‌کنند و نگاه‌شان این است که در روزها ممکن است عمل آنها مورد توجه دیگران قرار بگیرد، پس سعی می‌کنند برنامه‌های خود را در شب‌ها اجرا کنند، گزارشاتی که مأموران نیروی انتظامی می‌دهند مبین این موضوع است که استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی و ارتباطات غیر اخلاقی در بستر شب بیشتر فراهم می‌شود. واقعیت این است که به‌علت خالی شدن شب از مردمان عادی و نبود هیاهوی شهری، با تاریک‌تر شدن هوا، کم کم شاهد حضور افراد و گروه‌هایی هستیم که یا بزه‌کار و مجرم هستند و یا به شدت آسیب‌پذیر.
و اینکه کانون خانواده مورد هجوم این طرح است قابل انکار نیست
ما چه با دستور چه بی دستور متخصص بهم زدن ساعت زیستی خودمان هستیم برخی افراد با بیدار ماندن تا ساعاتی از شب، در تنظیم طبیعی خواب خود اختلال ایجاد می‌کنیم که این مساله با کتابخوانی و درس خواندن برای امتحان تا ساعات شب بعد دیدن تلویزیون آغاز شد و امروزه جای خود را به تماشای ماهواره و استفاده از فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند ارتقا داده ایم ."طرح های شبانه اینترنتی "برای به صرفه بودن هم پای خیلی ها را محکم کرده که ادامه دهند در گذر ،خیابان یا پاساژ برای خرید های عادی یا چشم گذاشتن برای مطالب یک کلاغ چهل کلاغ و سوخته مجازی همه اش گرد ملال انگیزی است که بر چهره نشاط و تندرستی مردم می کشانده است که همه را به مرز هشدار رسانده است .
"و جعل اللیل سکنا"
مبین قرانی است که هر توجیه اقتصادی هم باشد باز هم در مقابل امر خدا برای آرامش و سکنا گرفتن کنار اعضای خانواده قابل جبران نیست.
تمام تلاش مسئولین و متولیان جامعه باید برمبنای زندگی شاداب و پر امید باشد اینکه در جامعه به هر دلیلی تأخیر در استراحت ایجاد می‌شود، باعث می‌شود نشاط و پویایی از فضای زندگی و خانواده گرفته شود.خواه ناخواه غلط است . نسبت به این موضوع متدینین به راحتی عبور نخواهند کرد، گمان می‌کنم فرصت مناسبی است تا دستگاه‌های فرهنگی به این موضوع توجه کنند و به جای شانه خالی کردن از بار مسئولیت جلوی اجرای اینگونه طرح‌ها را بگیرند.و در فرهنگسازی مناسب برای مردم قدم بردارند .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی