دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

چگونه آرزو کنیم تا برآورده شود؟!

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۲ ق.ظ

نیایش و آرزوکردن ها وزن روح و هویت حقیقی انسان را با توجه به خواهش هایش برای "قوای فعاله عالم "مشخص می کند

قوای فعاله ی عالم؛ چرخه ای از" فعالین هستی" هستند که کارشان گماشتگی برای خدمات دهی به عالمیان به ویژه انسان هاست.

قوای فعاله ی عالم؛ فرشتگانی هستند که در لوای عناصر مشخص برانسان گماشته می شوند تا به او خدمت کنند و یا مراقب او باشند و یا نیازهایشان را درچرخه ی حرکت رفع و رجوع کنند.

انسان درحال حرکت به سمت بلوغ و پویایی و تعالی؛ انسانی است که خدا گونه تر می اندیشد و خدا محورتررفتارمی کند و تمام سوخت و سازش با سازنده ی عالم کبریاست.

این همان انسان آینه روئی است که می شود در او خدا را جست و از او امنیت گرفت و صاحب کرامت است. و"نگارگر و پدیدار ساز هستی" اورا برای خود می خواهد و برایش چشم وگوش ودست وزبان می شود.

 آفریننده و نگارهستی نیز همان پروردگاری است که  ما او را خدای خود خوانده ایم و"رب الباری" ما آدمیان و "مهیمن " فرشتگان و "عزیز" هستی است.

هستی بخش مهربان همه ی هستی را به پای انسان ریخته است تا خدا گونگی هایش را به تماشا بنشیند

وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً مِنْهُ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ / جاثیه 13

انسان برای خواستنی هایش باید بداند که تقاضایش به سرعت وارد چرخه برآورده شدن وارد" تابل در دست اقدام" شده است و باتوجه به رصد هایی که توسط ذات اقدس ربوبی و" بازرسی قوای فعاله عالم " و "پا درمیانی نیکان"  و وسایل "شفاعت" بسیار زود برایش تصمیمی گرفته می شود و به آرزوهایش پاسخ مناسب و نیکو داده می شود.

این پاسخ برابر با رصد کامل تمام نیازهای واقعی انسان واندازه و کارکرد وظرفیت او بررسی شده و تحت اشراف کامل پروردگار در مدار و چرخه ی حرکت او قرار می گیرد و به او می رسد.

بنابراین باید بدانیم چه می خواهیم. وخودمان چه هستیم و چه اعتباری داریم ؟!

به اعتبار و هویت خودمان و هدف ها و آرمانهایمان  تقاضا کنیم

و اگر کوچکتر از آنیم که بتوانیم به اندازه آرزوهایمان چشمداشت های بزرگ داشته باشیم بازهم با خدایی بزرگ تر از ترس ها و آرزوهایمان روبرو هستیم که می بخشد ومهروزی می کند.

که حکیم است ومی داند چه چیز چه موقع وبه چه  اندازه ای برای بزرگ شدن و بلوغ ما کافی است.

 بزرگترین نیاز ما  خود خداست که نگذارد فراموشش کنیم.

ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم... / سوره حشر19

این گونه حرکت نکنیم که خدا یاد خود راازما بردارد!

ما تا موقعی اهل وانسان  هستیم که پیرو و رهرو و دوستدار خدا و خواسته هایش باشیم

 دستی بخواهی وطلبکاری ما مهم نیست .!!!  این به ادب ما مربوط است که تا چه اندازه مودب باشیم.

 مهم اینست که بدانیم سرپرست و بزرگ داریم .

سرپرست بسیار مهربان و هوشمندی داریم که همه ی حواسش به ماست.

 الیس الله بکاف عبده؟  / زمر36

آیااین خدا برای بنده اش کافی نیست؟

حمیدرضا ابراهیم زاده

18 تیر1399

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ می باشد.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۳)

برنده باش

این روزها تب خرید و جایزه دادن روی برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، آب میوه و چایی و... در پیام بازرگانی هادوباره بالا گرفته است. جایزه دهندگان به استثنای یکی دو تا، تولید کننده نیستند و کارشان فقط بسته بندی است.

برنده بودن را دنیا طلبان فریاد می زنند و به همین شکل بلیط بخت آزمایی عمر و فرصت هایمان را یکی یکی در زیر فندک ارتقا خواسته هاشون ذره ذره نابود می کنند

اگر هر ثانیه عمر را "بلیط بخت آزمایی" بین ما و خدا باشه چی ؟ !حاضریم چطور اون خرج کنیم !!!

اصلا حواسمون هست عالم محضر خداست و خدا غایب نیست ؟

"آرزو های سوخته" و ناله های مرگ که هر روز از دور وبرخودو دیگران می شنویم آیا کافی نیست ؟!

تخم های نابارور" راحت طلبی "و جایزه طلبی از دنیا دوستان را باید یکباره از سبد خواسته ها یمان دور بریزیم و راه گم شده را دوباره باید جستجو کنیم که هنوز فرصت باقی است ....

از این سرمایه عمر باید بهره برد.

اما عده اى فرصت را از دست دادند، همان گونه که سال هاى قبل از دست دادند و سال هاى بعد نیز ممکن است از دست بدهند.

شما این فرصت را غنیمت دانستید؟!.

فرصت عمر، مال، زیبایى، سلامت، آبرو، بیان، قلم و کار، فرصت هاى الهى است کسانى که همه فرصت ها را از دست دادند، در جهنم فریاد مى کشند، چون در آنجا خواب نیست و کسى در آن عذاب، خوابش نمى برد. بیدارى و تشنگى و گرسنگى است، خوردن آب هاى جوشان جهنم و به هم ریختن مزاج دوزخیان که پیوسته ناله مى کنند.

چون خوب بود می دانستیم خداوند قادر و متعال است و در هر لحظه ای به انسان کمک می کند شروع به دعا کردن کنیم تا امداد شامل ما هم شود .

خدایا ما مردمی هستیم که "باران" را آرزو می کنیم کاری کن در مسابقه ی" بخت آزمایی" عمر، برنده شویم. نه برنده به جایزه ای اندک بلکه برنده ای به اندازه همه نیکی های هایت که در حق ما روا داشتی

جواب می دهد : کَیْفَ اجودُ بِرَحْمَتى عَلى مَنْ یَبْخُلُ بِطاعَتى؟چگونه رحمتم را نصیب کسى کنم که از اطاعت من بخل مى ورزد؟(حدیث قدسی)

بار الها تا قبل از اینکه مار به لانه فرصت هایم افتد ومانند پرستویی خونین در سکوت تعفن بی امان بمانم . دستم را بگیر...

پیغمبر اکرم (صل الله علیه و اله) در بیان زیبایی فرمودند:

خداوند تعالی فرشته ای را خلق کرده است که در هر شب ندا می کند : ای بیست ساله ها ! هم تلاش فیزیکی کنید و هم تلاش علمی. ای سی ساله ها ! زندگی دنیا فریبتان ندهد.

ای چهل ساله ها ! برای دیدار پروردگارتان چه آماده کرده اید؟

ای پنجاه ساله ها ! هشدار از عذاب به سویتان آمده است (خطر به بالای سرتان رسیده است).

ای شصت ساله ها! شما بمنزله زرعی هستید که زمان درو کردنش فرا رسیده است (زمان مرگتان نزدیک شده است ).

ای هفتاد ساله ها ! برای رفتن صدایتان می زنند پس جواب این منادی را بدهید.

ای هشتاد ساله ها ! لحظه مرگ فرا رسیده و هنوز غافلید؟

سپس این فرشته ادامه می دهد: اگر بندگان اهل طاعت و عبادت خدا و مردان خاشع و خاضع در برابر پروردگار و کودکان شیرخوار و حیوانات بی گناه نبودند، عذابی بسیار سخت بر شما نازل می شود

«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ مَلَکاً یَنْزِلُ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ یُنَادِی: یَا أَبْنَاءَ الْعِشْرِینَ! جِدُّوا وَ اجْتَهِدُوا وَ یَا أَبْنَاءَ الثَّلَاثِینَ! لَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا* وَ یَا أَبْنَاءَ الْأَرْبَعِینَ! مَا ذَا أَعْدَدْتُمْ لِلِقَاءِ رَبِّکُمْ وَ یَا أَبْنَاءَ الْخَمْسِینَ! أَتَاکُمُ النَّذِیرُ وَ یَا أَبْنَاءَ السِّتِّینَ! زَرْعٌ آنَ حَصَادُهُ وَ یَا أَبْنَاءَ السَّبْعِینَ! نُودِیَ لَکُمْ فَأَجِیبُوا وَ یَا أَبْنَاءَ الثَّمَانِینَ! أَتَتْکُمُ السَّاعَةُ وَ أَنْتُمْ غَافِلُونَ. ثُمَّ یَقُولُ لَوْ لَا عِبَادٌ رُکَّعٌ وَ رِجَالٌ خُشَّعٌ وَ صِبْیَانٌ رُضَّعٌ وَ أَنْعَامٌ رُتَّعٌ لَصُبَّ عَلَیْکُمُ الْعَذَابُ صَبّاً»


با سلام خدمت  استاد ارجمند
و با سپاس از پست ارزشمندتان

بی شک آدمی گنجهای معنوی بالقوه ای دارد
و آرزوهای مقعول او می تو اند بخشی از این دفینه باشد
انسانها به عنوان  اشرف مخلوقات شانشان اقتضا می کند در برابر خالق متعال پر از تمنا شوند
زیرا
تنها کسی که درهای رحمت و توبه و مغفرت خو یش را بی دریغ بر روی بندگانش گشوده هست پروردگار رحمان هست.
اوست که تواب  هست و با پذیرش توبه هم بخشش و مهربانی خودرا به درجه اعلی  می رساند.
خدایی به این نازنینی و ساحت  مقدس
که  نگاه هر آرزومندی را بی پاسخ نمی گذارد
خدایی که مغنی هست و بی هیچ چشمداشتی عطا می کند .

بسیار سزوارثناست.

 قالَ رَبُّکمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ 
 غافر، 60
پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا(دعای) شما را اجابت کنم.

خواستن، تمنا کردن و بر در خانه او اصرار ورزیدن ادب می خواهد.حرمت داری می خواد.صفای درون و طهارت قلب می خواد.
از جایگاه بندگی او را دیدن و پرستیدن می خواهد . 
و خدا از  این رو که کریم رحمان و رحیم است، می بخشد.
غفار هست، همیشه می بخشد.
وهاب هست و غفور، بسیار می بخشد.
یا رحمان یا رحیم  
یا غفور و یا غفار
یا وهاب
ما را دریاب
کمکمان کن تا شکوفه  آرزوهایمان با عطر یاد تو  رویان شوند.
.

دعای ۱۳ دعای رفع حاجات از امام سجاد (ع)

خدایا، ای سرانجامِ نیک هزار نیاز خواهی. ای آن که توفیق رسیدن به خواسته‌ها از توست. ای آن که در برابر نعمت‌هایت عوض نمی‌خواهی. ای آن که زلالِ بخشش خود را به منّت نهادن نمی‌آلایی. ای آن که تنها به تو بی‌نیازی توان جست و از تو بی‌نیاز نتوان بود. ای آن که همگان به تو روی می‌آورند و از تو روی بر نمی‌تابند. ای آن که خواسته‌های بسیار، گنجینه‌های نعمت را تهی نمی‌گرداند. ای آن که هیچ دستاویزی قانون حکمتت را دگرگون نمی‌سازد. ای آن که بسیاریِ دعای خواهندگان تو را نمی‌رنجاند. خود را به بی‌نیازی از آفریدگانت ستوده‌ای، و تو سزاوار این بی‌نیازی هستی، و آفریدگان را نیازمندِ خویش خوانده‌ای و آنان را سزاست که نیازمند تو باشند. هر کس که سامان کار خویش را از تو بخواهد، و بخواهد که تو او را بی‌نیاز گردانی، خواسته‌ی خود را در آن جا که باید، جست و جو کرده و از راهی درست به یافتن آن برآمده است. و هر کس که حاجت خود نزد یکی از بندگانِ تو بَرَد و او را سبب کام‌یابیِ خویش پندارد، خود را در معرض ناامیدی گذاشته است و می‌سزد که از نعمتِ تو بهره‌ای نبرد. خدایا، مرا از تو خواسته‌ای است که خود از برآوردن آن ناتوانم و چاره‌جویی آن نتوانم، و نفسم مرا وسوسه می‌کند که برآوردن آن خواسته را از کسی خواهم که او، خود، نیاز از تو خواهد و در خواسته‌اش از تو بی‌نیاز نباشد؛ و این، خود لغزشی بود از لغزش‌های خطاکاران، و زمین خوردنی چون زمین خوردنِ گنهکاران. آن گاه به هشدار تو از خوابِ بی‌خبری به خود آمدم، و به توفیق تو، پس از لغزش برخاستم، و چون به راهم آوردی، دیگر زمین نخوردم و باز گردیدم، و گفتم: پاک و منزّه است پروردگار من، چگونه می‌شود نیازمندی از نیازمندی چون خود حاجت خواهد و تهی دستی نیاز خواه تهی دستی گردد؟ پس ای معبود من، با اشتیاقِ تمام به سویت آمدم، و با اعتماد، دست امید به دامانِ تو زدم، و دانستم که کوه خواسته‌های من، پیش توانگری تو، کوچک است، و انبوه چشمداشتِ من از تو، در برابر رحمت‌های تو اندک؛ گنجایش لطفِ تو بیش از نیازِ خواهندگان است، و دستِ بخشش تو بالاتر از همه‌ی دستان. خدایا، پس بر محمد و خاندانش درود فرست و به لطف خود با من آن کن که بخشش بسیار تو را سزاوار است، و به عدل خود با من آن مکن که مرا شایسته است. من نخستین کسی نیستم که به تو روی آورد و تو او را نعمت دادی، حال آن که سزوار رانده شدن بود، و نخستین کسی نیستم که دست خواهش به سویت دراز کرد و تو خواسته‌اش را برآوردی، حال آن که سزاوار ناامیدی بود. خدایا، پس بر محمد و خاندانش درود فرست و دعای مرا اجابت کن و ندایم را پاسخ گو و بر زاری‌های من رحمت آور و آواز مرا بشنو مرا از خودت ناامید مساز، و رشته‌ی پیوند من با خودت را مگسل، و در این نیاز که اکنون از تو می‌خواهم، و هر نیاز دیگر، مرا به دیگران حواله مکن. و پیش از آن که از این جا برخیزم، خود، برآوردنِ خواسته‌ام را بر عهده بگیر، و با آسان کردن سختی‌ها بر من، نیازم را برآورده ساز و مرا به خواسته‌ام برسان، و در هر کار، آنچه خیر من در آن است، برایم مقدّر فرما. خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست؛ درودی پیوسته و بالنده؛ بی‌گسست و بی‌پایان، و این درود را یاری رسانِ من و وسیله‌ی برآمدنِ حاجتم گردان، که تو کارگشایِ نیکو خصالی. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی