دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

پاکیزگی نشانه ی خداست!

پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۴۳ ب.ظ

پاکیزگی نشانه ی خداست!

اذکار مثل دارو هستند. دز خاص و شرایط زمانی خاص مصرف خودشان را دارند و باسنجش و تجویز استاد ذکر تجویز می شود برای بعضیها استاد ذکر؛ لا اله الا الله.  یا صفات جلالی به تعداد می دهد یا صفات جمالی را به تعداد خاص تجویز می کند . اما برای خیلی ها استغفار بی عدد می دهد. بیشترشان همین که چندتااستغفار از ته دل گفتند گره هایشان باز می شود!

استغفر الله الذی لا اله الا هو الحی القیوم ذو الجلال و الاکرام و اتوب الیه

خداوند به  اینگونه آدمها  خیلی توجه دارد. اما اینها پرده ای جلوشون کشیدند و نمی گذارند صدایشان بخدا برسد بس که پرده غفلت کلفت شد مثل یک لایه کلفت برف روی یک سطح که تبدیل به دیوار یخی می شود با چند سطل آب این دیواره می شکند. گمانم ذکر گفتن ها را باید با استغفار زیاد و مراقبه ی دقیق شروع کرد.

برای شنیدن و درک آوای پیغام خدا و رساندن صداهای خود باید منافذ دل ودست و گوش وزبانمان را پاکیزه کنیم.

نشنود این نغمه ها را گوش حس کز ستم ها گوش حس باشد نجس!  مولانا

برخی از رسوبات دل  وهم آور و سخت است و باید آن را شکست . مثل رسوب آهکی و املاح آب که دور شیر آب رسوب می کند و همانند سیمان سخت می شود. اینها را با یک اسپری اسید می شود رسوب زدایی کرد !

و باز هم هیچ اسیدی قوی تر از "ذکر استغفار" برای رسوبات دل  و چشم و زبان  خوب نیست.

باید روزنه های موانست و محرمیت واتصال به عالم بالا را پاکیزه نگه داشت. ستم هایی که در حق گوش ودل و زبان و جوارح  روا داشته ایم باعث ضخامت رسوبات برمنافذ و روزنه های ارتباطی ما شده است.

شستشو و طهارت اساسی برای درک آیات خدا نیاز ما انسانها ست.

تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی   گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش (حافظ)

آسودگی و آرامشی که بعد از ذکر استغفار به دست می آید باعث می شود کدورتها و سدهای ضخیم رسوبی باز می شود و روزنه ها آماده دریافت و اتصال خواهد بود .

اذکار همیشه به   واژه ها  بسنده و خلاصه نمی شوند.  الفاظ و واژگان در رفتارها ی افراد رسوب می کنند و فرد را منبع روحانیت و اجابت و ظرف استجابت می نمایند.

فرد ذاکر با اوراد واذکار درون وبیرونش را دچار دگرگونی می بیند و خودش مبدل به ذکر مجسم می گردد!

آدمای زیادی در زندگی ما هستند مانند ذکر روان و موثر هستند.

دیدنشان. نفسشان بویشان. رویشان خویشان جانبخش است رایحه هایی هستند که خدا برای ما می فرستد تا بوسیله آن درمان شویم.

ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها.... (حدیث نبوی /  بحارالانوار،ج7، ص221)

اینها آیات خدا هستند نباید از دستشان بدهیم ویا به آنها پشت کنیم باید ببینیم از رفتارشان و از گفتارشان و از پندارشان برای ما چه آسودگی ها و راحتی هایی روان است! به آنها دل بدهیم.

بدون اینها زمین هم مثل مریخ و ونوس می شود.

باید مریخ و ونوس دلمان را بااین آیات زنده کنیم.

سرزمینی که خدا به آن قسم خورده است باید آباد وپر رونق وپاکیزه بماند

لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد و والد و ما ولد / (سوره بلد آیات اول تا سوم)

سرزمین امنی که خدا آن را برای خود سکنی قرار داد و از آن برای خود حرم ساخت دل اهل باور است.

و هذا البلد الامین / (سوره تین  ایه سوم)

باید از خدا بخواهیم هنگام وزیدن این رایحه ها ونسیم ها حواسمان باشد .

باید ازخدا بخواهیم فرجام  وجودمان در این سرا خیر وخرم گردد.

 و از خدا بخواهیم که در نهایت پاکیزگی و خلوص پذیرفته شویم.

خدایا مرا خالص و پاکیزه و بی حساب به پیشگاه خود بپذیر.

حمیدرضا ابراهیم زاده

غروب عید قربان1441

دهم مرداد 1399

پانوشت:

1- حضرت امام باقر (ع) فرمود: هر که دنبال نماز واجب پیش از آن که پاهاى خود را تا کند (و بـر خـیـزد، یـا پـیـش از آن که از حالت و هیئت تشهد زانوهاى خود را دهد) سه بار بگوید: (استغفر اللّه لذى لا اله الا هو الحى القیوم ذوالجـلال و الاکـرام و أتوب الیه) خداى عزوجل گناهش را بیامرزد گرچه (در زیادى) مانند کف دریا باشند.

(اصول کافى جلد 4 صفحه : 290 روایت اول )

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

گفت از ضعف توکل باشدآن

ورنه بدهد نان کسی که داد جان

هر که جوید پادشاهی و ظفر

کم نیاید لقمهٔ نان ای پسر

دام و دد جمله همه اکال رزق

نه پی کسپ‌اند نه حمال رزق

جمله را رزاق روزی می‌دهد

قسمت هر یک به پیشش می‌نهد

رزق آید پیش هر که صبر جست

رنج کوششها ز بی‌صبری تست

 

مولوی- مثنوی- دفتر پنجم

با سلام خدمت استاد بزرگوار وقت بخیر بسیار عالی این پست شما دقیقا مصداق ذکر یونسیه هست خدای پاک و منزه وبنده پر از خطا و کاستی خداوند پاکیزه هست سبحان الله سبحان الله اعتراف به منزه و پاک بودن خدا در واقع نوعی اذعان بر ضعف و کاستی های ما در بندگی هست و اشاره به کژی ها و حجابها و موانع دارد که شما فرمودید خدا پاک است و انسان به عنوان جزئی از روح دمیده الهی او در جوارذات اقدس الهی قرار می گیر دکه مثل او شود پاک و منزه بی عیب و نقص شاید در منتها درجه کمال ،خدا گونه شدن یعنی منزه بودن و پاک بودن از هر عیبی و چه زیباست آرامشی که با یاد او قرین دلها شود الا بذار الله تطمئن القلوب و شاید بالاترین ذکر برای تقرب همان ذکر نام اوست در هر سختی و در هر شادمانی همواره او را قدرت مطلق خواندن و نگاه به سفره رحمت و کرم بی انتهای او انداختن و آنقدر ذره و حقیر و کوچک شدن تا بتوان در دریای رحمت بی کرانش غرق شدن هر انسانی جلوه ای از قدرت لا یزال الهی و مظهر جمال و لطف خداوند هست خدا یا ترا به نامی می خوانم که با آن مهرت را جاری و ساری در همه کائنات کردی یا رحمان خدا یا ترا به آن نامی می خوانم که با آن تمام گناهان مرا نادیده گرفتی یا ستار العیوب خدا یا تو را به آن نامی می خوانم که به من دوباره فرصت بندگی دادی یا تواب لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، راستی که من از ستمکاران بودم. ۸۷ انبیاج

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی