دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

ویروس بی شرفی

چهارشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۷:۰۰ ق.ظ

 

ما از قافله ی فرهنگ و توسعه و نوع دوستی  غاقل و عقبیم!

تا هنگامی که فرصت طلب و بی شرف در جامعه ی خود داریم که مانند کرکس منتظر مرگ و بیماری  و گرفتاری همشهریان و هموطنانشان هستند. جامعه ی ما به سوی بحران سوق داده خواهد شد.

هجوم برای کاسبکاری ازگرفتاری های مردم بی پناه تجاوز ددمنشانه ای است و ریشه در بی شعوری و بی تربیتی مهاجمان دارد

هیچ ویروسی بدتر از بی شعوری و بی درک بودن وبی تربیتی  و بی شرفی نیست.

کجارفت اصالت مفاهیم گذشت و همدلی و ایثار.؟!

چرا اینگونه بد اخلاق و خطرناک شدیم ! ؟

احتکار وگرانفروشی اقلام مورد نیاز بیماران!

رصد کردن بازار بحران برای منفعت. !

مداخله در امور دیگران.

 تجاوز به حقوق یکدیگر.

رفتارهای ریاکانه برای پیشبرد اهداف اقتصادی و تمنیات کالبدی.

ادعای همه چیز دانی و شکایت از بی فرهنگی ملت  به جز رفتارهای خود.!!!

"جوزج زیمل " جامعه شناس آلمانی می پندارد که در میان  تیپ های اجتماعی "بی شرف ها " بحران ساز ترین تیپ ها هستند.

"بی شرف" ها همیشه از بیشعورهای "خاویرکرمنت" منفورتر بوده اند.

بی شرف ؛ کاملا نهادینه حقوق دیگران را ضایع کرده و  اخاذی می کند .

فرصت طلبانی که بیشتر با قیافه حق به جانب و ظاهر الصلاح   از تنگناهای مردم برای خود بزرگراه می سازند.

 بی شرف ها شغل ها و هنرهای ویژه ای را برای روز های سخت مردم دارند که به  نحو  وقیحانه ای از آن سود می برند.

"بی شرف ها " همیشه بازاری های مرسوم ما نیستند. آنها  گاه  بازرس. گاه قاضی . گاه پزشک. گاه راننده گاه استاد و معلم. گاه مهندس و مکانیک و مداح و ...هستند .

گمانم براین است این قشر نانجیب از بد تربیتی و فقدان آموزش مهارت های انسان بودن رنج می برند.

باید به همه ی بی شرف های ستاره دار گفت؛ که از بی تربیتی می رنجند.

 

از روزی که معلم ها ی ما برای بهبود معیشت سیاسانه هنر معلمی را رها و کارمند محور و منفعت خواه و متوهم شده اند همه چیز کشور  بسمت ویرانی رفت.

اگر معلم جامعه ای  درک و باور خود را ببازد جامعه به هرج ومرج کشیده می شود.

باید به معلمان آموخت کارکردهای خود را مقارن با نجابت وشرافت شغلی خود حفظ کنند!

تا معلم جامعه  خوب تربیت نشود و درست نیندیشد خبری از فرهنگ و تفاخر فرهنگی نیست.

 تا معلم دست از سهم خواهی وگلایه های بی منطق رفاهی نکشد جامعه بحران پذیر است .

تا آموزگار دست از توهم همه چیز دانی و بی درکی بر ندارد  از توسعه و عدالت خبری نیست.

آموزش و پرورش محور توسعه وتجلی گاه عدالت و پیشرفت است.

معلمان وکتاب ها و منابع درسی مهمترین سرمایه های اجتماعی ما هستند.که باید از حریم وحرمت آنان صیانت کرد.

توجه بیش از پیش به معلمان و آموزشهای پیوسته به آنان  و دقت در تالیف کتب درسی برای تحقق آموزه ها و آرمانها شرط پیشرفت پذیری و دگرگونی جامعه است.

برای عبور از بحران و التهاب و حتی مبارزه با جولان بی شرفها  باید معلم پویا و مشتاق به پیشرفت  تربیت کرد.

والی الله المصیر

 

حمیدرضا ابراهیم زاده

اول اسفند1398

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

ویروس کارگزاران

کارگزاران حواسشان نیست

که چه راحت با حرفی که در هوا رها می کنندو در تریبون ها برای خوشایند این و آن می گویند

چگونه یک نفرنه

چند نفرنه

یک شهرنه. جامعه ای را به هم می ریزند!

مردم را به جان هم می اندازند!

رسانه هایی را سوژه و خوراک خبری می دهند

چه سرخوردگی یا دلخوری هایی را از نظام به جای میگذارند چقدر راحت زخم می زنند...! .

و لگد به آرمان های نظام می کوبند و خون دلها به جا می گذارند ویروس بی اعتمادی در حلق مردم می کنند

ومردم را گروه گروه تا مرز نابودی به گلوگاه شک و دودلی به خدمتگذاران آواره و رهامیکنند

حواسشان نیست؛ فکر می کنند میگویند و رد می شود و مامیگذاریم

درست است خیلی از کم دقتی های مسئولین مردم واکنش نمی دهند ولی در انباشت ذهنی اکثریت جامعه کلید طلایی می سازند

که اینها اخلاقی نیستند و منفعت طلب و سود جوهایی اشتباهی هستند !!!

 چاله اعتماد عمومی را یک تنه بدون هیچ دشمن خارچی و معاندی عمیق و عمیق تر می کنند .

باید گفت که شکاف بین مردم و کارگزاران توهم نیست .

مردم بی اعتماد می شوند.

وقتی مردمی خودشان را جدا از مسئولان می بینند این ذهنیت کلی به وجود می آید که آنها بی پناه مانده اند و باید به فکر خودشان باشند.

در این شرایط برخی به سمت منفعت طلبی می روند و از آنجایی که نظارت ها در این مواقع کمتر است برخی از مردم فکر می کنند دیگر شیرازه جامعه از هم پاشیده و پس از این به هر شیوه ای باید به فکر بقا باشند

خلقیاتی مانند میل به سودجویی ذاتی نیست و ایرانیان سود جو نبودند ولی چه کنند که هرکه به آنها رسیده فقط تخم بی اعتمادی برایشان کاشته است و چنین شد ایرانی جماعت سود جو ساخته شد

و این ساخته شدن هم به خاطر روابطی است که مردم با ساختارهای فراتر از خود دارند که عمده این ساختارها و نهادها هم در بخش سیاستگذاری هستند. مردم الگوی تعاملات بین خودشان و نهادهای بالا دستی را در روابط خود با دیگران پیگیری می کنند

به پای رک بودنمان بگذارید .

اما یکی ممکن است گیر کند!

بین کلمه های ما...

بین قضاوت های ما...

بین برداشت های ما...

دلی که از رهبر می شکنند ارزان نیست....

کاش حواسشان باشد

که حرف باد هوانیست .

ومسولیت پذیری کارگزاران زمینه انعکاس آن در مردم است.

امام علی علیه السلام در حکم خود به افراد در دوران حکومت و صدارت به این جمله تاکید می‌فرمودند که این پست و مقام برای تو طعمه تلقی نگردد بلکه این امانتی الهی است که برگردن تو نهاده شده است. (نهج‌البلاغه- نامه5 )

با سلام خدمت استاد ارجمند
ضمن  تشکر از شما بابت شبیه سازی خلاقانه ی  اخلاقی موضوع  آلودگی بی شرفی
بر خی از رزیلتهای اخلاقی آثار فردی دارد و به خود شخص زیان می رساند
قرآن به آنها اشاره کرده مثل حسد ،عجب ،حرص  بخل، اسراف، عاق والدین و فخر فروشی 
اما برخی آثار سوء اجتماعی با خود به همراه دارد وضررش متوجه دیگران شده و حق الناس را پایمال می کند و چونان ویروسی به جان مال و  حیثیت  و اعتبار و آبروی دیگران افتاده و سرایت می کند .
مثل
خلف وعده
از گناهانی که به کبیره بودنش تصریح شده، وفا نکردن به عهد و پیمان است چنانچه در صحیحه حضرت عبدالعظیم ذکر شد و حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ بر کبیره بودنش به آیه‌ 25 از سوره‌ رعد استشهاد می‌فرماید «کسانی که پیمان خدای را پس از بسته شدنش میگسلند و می‌برند آنچه خداوند امر به پیوند آن فرموده و در زمین فساد می‌کنند برای ایشان دوری از رحمت خداست و بر ایشان سرای بدی است که دوزخ است.»
خوردن مال یتیم
ز گناهانی است که خداوند وعده آتش بر آن داده بلکه تصریح به کبیره بودن آن فرموده:
«إنَّ الذینَ یأکلونَ أموالَ الیتامی ظلماً إنّما یأکلونَ فی بطونهِم ناراً و سَیصلونَ سَعیراً»
«کسانی که اموال یتیمان را به ناحق تصرف می کنند در حقیقت آتش خورده اند و به زودی به آتش سوزانی می سوزند»نسا ۹
ربا
در آیه شریفه اشاره به تحریم ربای فاحش شده و با تعبیر اضعافاً مضاعفه بیان گردیده است، «یا ایها الذینَ آمنوا لا تأکلوا الربا أضعافاً مضاعفهً».
آل عمرا ۱۳۲
کم فروشی و غش در معامله
در قرآن مجید صریحاً وعده‌ عذاب به شدید‌ترین بیانی داده شده و یک سوره از قرآن مجید (سوره مطففین) به این موضوع اختصاص داده و می‌فرماید «ویل بر کم فروشان است (عتاب و شدت و محنت برای کم فروشانست) آنان که چون از مردم می‌ستانند و پیمانه را برای خود تمام و بزیادتی می‌گیرند و هر گاه برای مردم ترازو و پیمانه می‌کنند کم می‌کنند (و بایشان ضرر می‌زنند) آیا کم فروشان گمان ندارند که پس از مردن برای روز بزرگی برانگیخته می‌شوند روزی که مردم به پا خواهند ایستاد برای امر پروردگار عالمیان».
مطففین ۷ تا ۹
خیانت
خداوند در سوره غافر می فرماید:
«یَعلمُ خائنهَ الأعینِ و ما تُخفِی الصدورُ».
«خداوند به آن چه که در سینه ها پنهان است و به چشمان خیانت کار آگاه است».
غافل ۱۹
 دروغ
إنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ
نحل ۱۰۵
سخن چینی
بنی اسرائیل را قحطی گرفت، موسی ـ علیه السلام ـ از خداوند باران خواست. وحی رسید دعای تو را و کسانی که با تو هستند، مستجاب نمی کنم، زیرا در بین شما نمامی است که از سخن چینی دست بر نمی دارد. موسی ـ علیه السلام ـ گفت: خدایا آن شخص کیست، تا او را از بین خود بیرونش کنیم؟
فرمود من شما را از نمیمه نهی می کنم، چگونه راز دیگری را آشکار می سازم. پس توبه اجتماعی کردند و آن هم داخل آنها توبه کرد پس برایشان باران بارید.
وسایل الشریعه کتاب حج
ظلم و ستم
آیه مبارک برای طایفه ظالمین کافی است که پروردگار جبّار می‏فرماید:
«وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلا عَمَّا یَعمَلُ الْظّالِمُونَ انَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فیهِ الابْصارُ مُهْطِعینَ مُقْنِعی رُؤُسِهِمْ لا یَرْتَدُّ إلَیْهِمْ طَرْفُهُمْ وَ افْتِدَتُهُمْ هُواءٌ»
خلاصه معنی آن که: «گمان مکن که پروردگار، غافل است از کرده ظالمان و ستمکاران نه چنین است، و این مهلتی که به ایشان داده به جهت آن است که: عذاب و سزای عمل ایشان را به روزی اندازد که در آن چشمها به کاسه سر می‏جهد. و همه مردمان در آن روز شتابان خواهند بود. یعنی از حیرانی و سرگردانی آرام و سکون نخواهند داشت و به هر طرف خواهند دوید. و چشمهای ایشان باز خواهد ماند، و قدرت نخواهند داشت که: چشمهای خود را به هم گذارند. و دلهای ایشان از شدّت خوف و فزع، پریده خواهد بود و از عقل و هر چیزی خالی خواهد بود
ابراهیم ۴۱ و ۴۲
عیب جویی
إنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أنْ تَشیعَ الْفاحِشَه فِى الَّذینَ امَنُوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ فِى الدُّنْیا وَ الاخِرَه وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ، کسانى که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکى براى آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند مى‏داند و شما نمى‏دانید.
ص ۷۲
غیبت
خداوند عزّت مى‏فرماید: ( وَ لا یَغْتَب بَعْضُکُمْ بَعْضا أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتا فَکَرِهْتُمُوهُ [1] یعنى: (باید غیبت نکند بعضى از شما بعضى دیگر را، آیا دوست مى‏دارد یکى از شما که بخورد گوشت برادر خود را در حالتى که مرده باشد؟ پس کراهت مى‏دارید شما آن امر را). و از رسول خدا  
حجرات ۱۲
با امید به اینکه همواره از فضایل اخلاقی خود مراقبت نماییم.
آمین

پاسخ:
سلام وبی کران سپاس از مهر ونگاهتان.
انصافا ازنگاه ارزشمندتان  بهره وحظ وافر  برده ام
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی