دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

رسالت ما درقبال قیام عاشورا

دوشنبه, ۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن‌الرحیم
ایرانیان در دگردیسی ها وسیر حرکت خود به تدریج ظلم پذیر ومنکر خواه شده اند
واین از موهبات و نشانه های توهم است
توهم در دانایی و توانایی ومانایی و ...
در طول تاریخ توهم باعث اعمال شکنجه های عمومی و بلایا بر امت ها شده است
بدرفتاری اجتماعی نشانه است
وگذراست
کسیکه کبدش کار نکند 
رنگ رخساره تیره می شود لکه های صورت وعلائم پوستی دارد یُبس می شود.
سودا بر او  غالب می شود
باپماد وکرم گرانقیمت هم  درست نمی شود
باید کبد اصلاح بشود.
آبرسانی و ترمیم بشود و...
جامعه به مثابه بدن یک انسان وبدنه ی یک دستگاه بزرگ است با تمام لوازم و کارکردها وچرخه های متصل به کارایی.
هنگامی که
کبدجامعه به تضاد وتناقض رسیده است
با خودش ستیزه دارد
با آموزه هایش ناسازگاری می کند
بافرهنگش همخوانی ندارد.
می خواهد دگرگون شود
انقلاب معکوس بکند
نسبت به باورها و آرمانهایشان دلزده می شوند
ناامیدی و ناگواری دارد
درگیری وخود زنی وخود فروشی دارد
خودکشی و دیگر کشی دارد.
جرائم خاص وحرفه ای دارد.
قانون ستیزی و فراقانون خواهی دارد.
فقر و فلاکت ونفرت و تضاد دارد.
اما می گوید که همه چیز را به درستی می داند و بشدت متوهم است
وارد فاز التزام عملی نمی شود زیرا آن را کارا و درست نمی پندارد
چون نسبت به آن باوری ندارد
در باورهایش انشقاق وتضاد وجود دارد.
ازاین رو فقیر و ضعیف ونهیف وشکننده می شود
بی کیفیت و ظاهر گرا می شود.
نیاز به اصلاح و دگرگونی دارد
اما دگرگونی را نمی پذیرد
متوهم هرگز اصلاح پذیر نیست
جامعه اصلاح‌ناپذیر بشدت محکوم به انحراف وانحطاط است
اصلاح ناپذیری یعنی بی نیازی کاذب از درست شدن و ترمیم نخواستن.
اصلاح پذیری خاصیتش این است که جامعه می خواهد بماند وبالنده شود.
التزام به درست شدن وحر کت لازمه اش خواستن و اراده وباور به بودن است
هنگامی که جامعه از معروف رویگردان است و منکر را می پسند. به مبارزه و لجبازی نسبت به ارزشهایش مبادرت می ورزد. مقلد و بادی به هرجهت می شود.
بیماری که لجباز شده است به خود آسیب می زند.
از شئونات ومقررات رو برمی گرداند
قانون ستیز وقانون گریز است
 دین وقانون را نا کار آمد می پندارد
باابعاد رشد و تعالی وحرکت درست مخالف است وهمه چیزش را می بازد.
این‌باختن و آختن و تاختنش منجر به پدید آمدن بلایا وگرفتاری ها می شود
همه گرفتاری ها از سست باوری وبد رفتاری مزمن انسان است. انسان بدست خود ساقط می شود
ظهر الفساد فی البر والبحر بایدی الناس ...
وکسی هم جز خودش نمی تواند خواهان دگرگونی وتغییر باشد
ان الله لا یغیر بقوم حتی یغیروا ما باانفسهم...
آسیب اینهاست که نمیفهمد ویا نمی خواهد بفهمد یا به خود بقبولاند دارد شرارت‌می کند
 فسادش را عین اصلاح می داند.
همانند عصر قیام خونین عاشورا، که  مردم و خواص و نخبگان آن عصر از خود سازی و بینش درست خود غافل شدند. واز پیروی ارزشها رویگردان شده و بسیار متوهمانه نسبت به وقایع زمانه ی خود رفتار کردند و شد آن چه که نباید می شد. قرنهاست که بیدارگران ومصلحان دینی وسیاسی واجتماعی برای بیداری بشر از بخواب زدگی وخام خیالی تلاش می کنند و سوگواره ها و یادمانها برای صیانت از کرامت انسان  برپامی دارند و از عزت وبر پاسداری امر به معروف و نهی از منکر را برای مردمان هر عصر می گویند.
و از انسانها می خواهند تا به معروف اعتماد کنند ونسبت به منکرات بر حذر باشند و پرهیز کنند.
تا کرامت انسان پاسداری شود.
کرامت انسان دراین است که می خواهد  و باید کامل باشد.
صیانت از کرامت انسان مستلزم پایداری و پایمردی و التزام عملی به باورها و قوانین است.
باید در مسیر شدن وخود آگاهی به شدت به خودسازی وخود باوری فردی و آموزش همگانی اهمیت بدهیم و به باورها وآرمانهایمان ملتزم بمانیم.
از اصلاح ودگرگونی وبیداری نهراسیم. تابالنده و پویا باشیم.

والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده
۱۲ مرداد ۱۴۰۱

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

ایست تاریخی

عاشورا، هنوز هم، چنانکه باید شناخته باشد شناخته نیست.

دوست به گونه‏ ای عاشورا را ننمایانده است، و دشمن به گونه‏ ای عاشورا را پوشانده است.

دوستان و معتقدان بیشتر از هر چیز به بُعد عاطفی عاشورا گراییدند، و در راه تحقق بخشیدن به رسالت‏ های گران عاشورا کوتاهی کردند.

و دشمنان در نشناختن عاشورا، یا کوچک شمردن عظمت‏ های آن اصرار ورزیدند، و برای دور نگاه داشتن افکار و اذهان و نسل‏ ها و شهرها از آشنایی با عاشورا و هماهنگ شدن با اهداف آن، کوشش بسیار کردند.

اگر دوستان هر چه بیشتر به شناساندن ابعاد عجیب و عظیم عاشورا پرداخته بودند، دشمنان توفیق چندانی نمی‏ یافتند.

خورشید که طلوع می‏ کند همه بشریت آن را می‏ بینند، و همه انسان‏ ها خورشید را می‏ شناسند و از عظمت و ارزش آفتاب آگاهند.

مگر عاشورا خورشید تابیده در آفاق ارزش‏ های انسانی و تعالی‏ های روحی بشری نیست. پس چرا چنانکه باید شناخته نیست؟

شب عاشورا، روز بزرگ انسانیت است، و روز عاشورا ملکوت سترگ همه روزهاست…

افسوس که سرایندگان عاشورا، ذات عاشورا را نسرودند؛ یا کمتر سرودند…

افسوس که گویندگان عاشورا، ذات عاشورا را نگفتند؛ یا کمتر گفتند…

ذات عاشورا ذات طلوع است: حماسه و رسالت…

و آنان بیشتر از غروب دم زدند: کشته شدن و اسارت…؟

ذات عاشورا نماز است و عدالت،

نه تنها عزاداری و مصیبت.

اگر کسی عاشورا را با همه ابعاد آن بشناسد، اصل مصیبت امام حسین‏ علیه السلام را فراموش می‏ کند، و برای «عاشورای حسینی» به سوگ می‏ نشیند. افسوس که زبان عاشورا، آن سان که باید فهمیده بشود نشد،

و کسان از نزد خویش برای پیام عاشورا واژه ساختند؛

و همان را که وارثان عاشورا در «زیارت عاشورا» آموخته بودند، یعنی دشمنی با ستمگران (حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ) نیز – چنانکه باید – نیاموختند،

و چهره‏ های ستمگران اصلی را نشناختند و نشناساندند – و گاه پنهان داشتند – و افسوس!…

واژه‏ های عاشورا، تنها «تشنگی»، «شهادت» و «اسارت» نیست، «نماز» و «عدالت» نیز هست

 بلکه واژه‏ های اصلی، همین دو تاست، نماز واژه شب عاشوراست

عدالت واژه روز عاشورا…

یعنی پیام شب عاشورا نماز است

و پیام روز عاشورا عدالت.

و آن سه (تشنگی، شهادت و اسارت)، سکوی پرتاب است

لیکن چنین درک نشد و نمی‏ شود، و آن همه زیارت‏ های آموزنده در متن آموزش‏ ها جای داده نشد و نمی‏ شود، آن زیارت که می‏ گوید: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَمَرْتَ بِالْقِسْطِ وَ الْعَدْلِ وَ دَعَوْتَ إِلَیْهِما، وَ أَنَّکَ صادِقٌ صِدِّیقٌ، صَدَّقْتَ فیما دَعَوْتَ إِلَیْهِ.»من گواهی می‏ دهم (یا حسین) که تو به اجرای قسط و عدل فرمان دادی، و جامعه اسلامی را به قسط و عدل فرا خواندی. و تو راستگویی و صدّیقیّ (ولیّ راستین خدایی)، و به هر چه فرا خواندی صادقانه فراخواندی…

 

 

برگرفته از فصل اول عاشورا مظلومیتی مضاعف - مرحوم محمد رضا حکیمی 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی