دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

تعهدات عاطفی در قبال مسئولیت های اجتماعی

يكشنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۴۹ ق.ظ

مسئولیت های نامحسوس اجتماعی و تعهد عاطفی.
همه انسانها باتوجه به توانمندی هایی که دارند مسئولیت هایی در قبال جامعه خود دارند که گاه با پایاپای کردن خدمات ودریافت حقوق ، متقبل آن می شوند وگاه بدون دریافت چیزی خدمات و کالاهایی را ارائه می کنند و انتظار دارند آن خدمات وکالاها راهگشای مدار خیر وچرخه نیکو کاری در جامعه گردد
نیاز این چرخه در جوامع بیمار و کمتر توسعه یافته و یا توسعه نیافته بیشتر لمس می شود.

لزوم وجود چنین چرخه هایی باعث می شود تا بار سنگین فقر در همه حوزه ها بر دوش جامعه سنگینی نکرده وباعث له شدن اقشار ضعیف نگردد.

که در غیر این صورت شکاف های عمیق طبقات اجتماعی، باعث ایجاد بزه ها و فسادهای سازمان یافته ای خواهد شد.که جبران آن به سادگی و شتاب میسر نخواهد بود!
اما علاوه براین برخی از اشخاص وبزرگان در حوزه های توانمندی دارایی و فرهنگی واجتماعی و سیاسی و هنری و ورزشی و... با توجه به حسن شهرتی که دارند . یک مسئولیت وتعهد عاطفی و اجتماعی نیز بر عهده دارند که بسیار نامحسوس ولی به شدت تاثیر گذار است.
وهیچ کانون خیراندیشی نمی تواند تلاش و انرژی آنها را احصا و برآورد کند.
اگر چه این مسئولیت بخشی از وظیفه او در قبال داشتن شهرت از جانب مردم است؛
شهرت دارایی
شهرت توانایی
شهرت علمی
شهرت فرهنگی
شهرت ورزشی
شهرت سیاسی
شهرت هایی که به افراد تنفذ می دهند.و می تواند در ازای این حُسن شهرت، یا به شکرانه ای این نعمت، کارهای بزرگی از خود به نفع محرومین و توان خواهان بروز دهد درحالیکه هیچ قاعده و قانونی بر این رفتار وجود ندارد!
مثلا شخصی دارای تنفذ بالایی از شهرت ورزشی برخوردار است
ازاین تنفذ برای کمک به مردم ، و گروه های توانخواه استفاده می کند.

یا مسئولی که در ازای تنفذ و توانمندی و جایگاهش می تواند باعث اشتغال و گره گشایی  گروهی از جوانان منطقه اش باشد.
یا شخصی که در حاشیه روستایی کارخانه ای راه اندازی می کند که تبعات احداث کارخانه عوارضی را برای مردم مترتب می کند؛ ایجاد سرو صدا، آلودگی های دیگری که منطقه را مورد آسیب قرار می دهد با وجود اینکه این کارخانه تمام عوارض خودش را به دولت پرداخته است اما مدیر و مالک آن می داند که کفاف و کارایی چندانی هم برای زیانهای وارده به ساکنین منطقه را ندارد.

قیمت زمینها وخانه ها را پایین آورده است ودر بلند مدت باعث آسیب های جسمی به مردم شده است یا رفت و آمد ماشینهای سنگین مخاطراتی را برای اهالی ان منطقه ایجاد کرده است.
بنابر این با جذب نیروهای کار در آن منطقه یا روستا و یا مثلا آسفالت کردن روستا یا طرح های نور و روشنایی یا ساخت باشگاه و مدرسه  و...در روستا بخشی از بار عاطفی ماجرا در منطقه را تقبل می کند!

البته اغلب شرکت ها تاوان تاسیس گرفتاری ها و درد سرهایی که ساخته اند را نمی دهند.

اما اصل براین است که موسسین چنین بنیادهایی در وجدان خود تعهدات عاطفی را در قبال مسئولیت های اجتماعی شان برعهده بگیرند.

اما برخی از خیرین ومتنفذین تعهدات عاطفی خود را در ازای شهرتشان ابراز می نمایند. وتاوان چیزی را نمی دهند بلکه به شکرانه داشتن نعمت شهرت زکات آن شهرت و تمکن و تنفذ را می پردازند؛
مرحوم نوشیروانی، خیر اندیشمندی که در بابل از این تعهد عاطفی استفاده کرد و خدمات ارزنده ای به منطقه خود ارائه نمود.
مرحوم آیت الله برهانی در رستمکلای بهشهر از این تعهد عاطفی در قبال تنفذش استفاده کرد و برای محرومین گره گشایی های فراوانی داشت.

رفتار جای تقدیر برخی از ورزشکاران و هنرمندانی که امروزه با ایجاد پویش ها وکمپین های کار آمد باعث آزادی زندانیان، حمایت از ایتام و ساخت خانه برای بی خانمان ها و...می گردد

همه این تلاشهای قابل تحسین وسپاس در جامعه نشان از تعهد عاطفی و بیداری حس مسئولیت پذیری اجتماعی آنان دارد.

که باید تبدیل به یک فرهنگ زنده و رایج گردد.

محرومیت های اقتصادی ، محرومیت های فرهنگی و اجتماعی نیاز مند به حرکت و تعهدات عاطفی خیرین نیک اندیش منطقه وجامعه دارد که در هر گرانیگاه با هر موضوعی می توانند به توان بخشی و ایجاد توانمندی نسبت به محرومیت مورد نظر اقدام کنند.
بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان، مهندسان و پزشکان وسرمایه داران، روحانیون،ورزشکاران مشهور در هر منطقه از تعهدات عاطفی مسئولیت های اجتماعی خود غافل نشده و تلاش کردند با استفاده از نیروی تنفذ و توانمندی نفوذ شان برای مردم روزنه امید و پشتیبان و کار گشا باشند...

امید است که چرخه نیک اندیشی در جامعه بی وقفه کار کند و بیداری کامل اجتماعی برای تقویت روح مسئولیت پذیری در جامعه بیش از پیش رخ دهد و مردم نسبت به جامعه ی خود مسئولیت پذیر تر باشند.

واین میسر نیست؛

مگر با آگاهی، آموزش، تمرین و  همگانی کردن رفتارهای نیک اجتماعی.

که باعث ترویج چرخه نیک اندیشی و نیکو کاری می گردد.

 

والی الله المصیر

حمید رضاابراهیم زاده 

دوم تیر۱۳۹۷

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی