دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

ما وابلیس وحکایت همیشگی عرفان

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۷ ق.ظ

وخداوند انگاشت و پنداشت که آدمی با گوهر عقل و جوهر احساس قابل ستودن است.

و آنگاه امرکرد که او را سجده کنند:

بعد از جریان امر تکلیف به شیطان جهت سجده بر آدم.(شیطاناندک علم ناچیزی در خود داشت که به حیله گری و زرنگ بازی و منفعت طلبی‌اش و حتی سحرو جادویش متصل بود والبته همان علم اندک باعث شد که خداوند تکلیف براو معین سازد)

استدلالات و اجتهادات  ناروای (زیرکی و ذکاوت در برداشت عقلی) شیطان باعث شد.

تا از درگاه طرد شود و اسباب اغوا برای انسان از سوی شیطان فراهم شود.

و خداوند اغوا و بلایا و مصائب و فتنه‌ها و لذات را ابزار سنجش و امتیاز و تنبیه (به فهم واداشتن) انسان قرار داد تا به مراحلی از تکامل برسد.

پس از خوردن میوه‌ی ممنوعه شیطان رواج دهنده‌ی زندگی نباتی و حیوانی انسانها شد.

نبض بازار و... را در دست گرفت .وبرمهندسی آرای اقتصادی واجتماعی وعقیدتی انسان تاثیر گذاشت و هر ازچندگاهی خداوند افسار شیطان را  کشید تا به مجاری حساس وارد نشود وحتی اورا مسخر ودر تصرف  برخی از انبیا کرد .بعدها  حتی سلیمان نبی از آنها برای کارگری و غواصی استفاده کرد.

وَمِنَ الشَّیَاطِینِ مَن یَغُوصُونَ لَهُ وَیَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَٰلِکَ وَکُنَّا لَهُمْ حَافِظِینَ ﴿الأنبیاء: ٨٢﴾.

و گروهی از شیاطین (را نیز مسخّر او قرار دادیم، که در دریا) برایش غوّاصی می‌کردند؛ و کارهایی غیر از این (نیز) برای او انجام می‌دادند؛ و ما آنها را (از سرکشی) حفظ می‌کردیم!

-           

-  فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَیْثُ أَصَابَ [ص:٣٦]

پس ما باد را مسخّر او ساختیم تا به فرمانش بنرمی حرکت کند و به هر جا او می‌خواهد برود!

 

-  وَالشَّیَاطِینَ کُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ [ص:٣٧]

و شیاطین را مسخّر او کردیم، هر بنّا و غوّاصی از آنها را!   

 

-  وَآخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ [ص:٣٨]

و گروه دیگری (از شیاطین) را در غل و زنجیر (تحت سلطه او) قرار دادیم.

 

اینگونه به نظر می‌رسد که اغلب کارگران و کارگزاران پادشاهی سلیمان ازاجنه و شیاطین دربند بوده‌اند.

بعداز جریان خوردن میوه ممنوعه، سیب یا گندم یا میوه دانش، انسان در وجود خود  تغییراتی فرودست احساس کرد و جرم خاکی‌اش بر جرمافلاکیش غالب گشت.

و اینگونه ژنوم ابلیس درخون انسان  تاثیرگذار شد و هر چه میزان قندی که از  ابلیس در خون و جان انسان  بواسطه‌ی این لذات نصیبش می‌شود و همان میزان دوز شیطنت در خونش بالاتر می‌رود و تصمیمات و تفکرات انسانها ابلیسی تر می‌شود.

از این رو قرار شد انسان تلاش کند تا اوج و عروج بگیرد و از خاک به افلاک پر کشد:

و ان لیس للانسان الاماسعیوان سعیه سوف یری. ..(نجم39 و40 )


 


(و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست، و اینکه تلاش او بزودی دیده می‌شود،)

اکنون درعصر یوم الدین چهارمین روزآفرینش ،انسانیت در پروسه ی تکاملش دارد شیطان را می‌فهمد.

چون هنوز هم به بلوغ نرسیدیم و در روز چهارم خلقت به سر می‌بریم طبیعی است عادت به شیطنت در اوج اشتیاق انسان است.

اگر دیدگاه ما نسبت به حوزه‌ی آفرینش به بلوغ برسد همه‌ی زوایای دنیا و عقبا را متوجه می‌شویم که در نگاه اول و این تغییر دید، امام عصر هم دیده خواهد شد. چون ایشان حاضرهستند ولی زاویه‌ی دید ما برای رویتش و وضوح و ظهورایشان خوب نیست.

قرار هست با برداشته شدن این حجابها و گسیختن پرده‌های غفلت حضرت با شیطان مستقیما مصاف کند.

طبیعی است یک وسعت نگاه و تغییری اساسی در دنیا به مثابه برزخ کاملی رخ می‌دهد و انسان به نفس و عملکرد خود بینا شود...

 دین و عرفان توامان امری فطری هستند. کلیدهای عرفان در همه ادیان متناسب و مشترکند.

گاه  نمی‌شود در جامعه‌شناسی دین سوای از منظر موضع و جهت منفعت خود سخن گفت. مثلا درقرآن دین برتر خود اسلام هست و منهاج و شریعتش  کامل و غنی است. و در مسیحیت و مزامیر داوود، در اسفار یهود، و حتی ادیان دیگر هر کتابی، شریعت خود را برتر و هر  آیینی خود را محق تر تجلی می دهند.

ولی عرفان رگ مشترکی است که بیس و  پایه و عصاره همه ادیان و مذاهب را در اخلاق، نوعدوستی، یکتا پرستی و عبادت به خالق و سپاسگزاری از عمل مخلوق به هم پیوند داده است.

انسان ذاتا در خود خدا را نیاز واقعی اش می شناسد. و رضایت او را در دل می‌پروراند.

یوگا واشو هم نحله‌ای از اخلاق و عرفان و خدمتگزار روح برای تحصیل آرامش است. قابل رد شدن هم نیست. همچنان که قابل اثبات عقلی نیست.

جملات زیبا و عرفان شیرینی در جملات ایشان دیده میشود که مسلمانان در آیات و روایات، مسیحیان و کلیمیان و زرتشتیان در نمادها و کتابها و گفتار مقدسشان مشترکا دارند. خوبی و نیکی در نزد همه ادیان مشترک و پسندیده است....



حمیدرضا ابراهیم زاده

17آبان1392




تمامی حقوق نشر برای مولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی