دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

بخش سومافزودن تصویر از فضای اختصاصی

 

 

 

ساختار سازی رفتار  مردم عصردر حال گذار

 

 

رجوع به :به مقاله سوگند به عصر تحلیلی بر ریخت شناسی سوره ی والعصر اثر مولف

 

 

سوگند به عصر http://dayeremina.blog.ir/1393/09/01/%D8%B3%D9%88%DA%AF%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B5%D8%B1


بخش چهارم استعمارستیزی در جامعه ی نو توسعه و امت به ظلم وداشته شده.

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُوَ یُدْعَىٰ إِلَى الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿الصف: ٧﴾

 

ظلم در عرصه فرهنگ درحقیقت جنگ نابرابر با داشته های یک ملت است.

 ستم پیشگی در هر نوع از انواع مرسوم خود در تعارض باکرامت  انسانی و مبارزه ی با حقوق بشر است و همواره تخدیر افکار و استعمار فکری و فرهنگی نوعی ستم کاری پیشرفته محسوب شده و ثروت و قوای فعال درونی یک ملت به یغما می رود.

 بااین نوع استعمار خزنده، سرمایه های ملتهای هدف بصورت سرباز با کم ترین هزینه علیه همان ملت تجهیز و سامان دهی می شوند.  استثمارگران و برده‌داران جدید با شناخت نقاط ضعف و قوت ملت های هدف با استمداد از ابزار جذابیت و زیبایی و تحریک حس لذت خواهی و رفاه و آسانی به سراغ فرهنگ و عقاید یک ملت و آئین می روند و سرمایه هایش را در تقابل و کشمکش درونی مضمحل می کنند.

 مثلا: پدر یا سرپرست  فرهنگی ومعنوی خانواده را را با فرزند درگیر میکنند تا هویت دینی وتشکل خانواده را در خانواده های متدین از بین ببرند.

همان گونه که واضح است بزرگترین ومهمترین سرمایه های هر ملت جوانان آن ملت هستند. و بعنوان یک فرصت در اختیار مدیریت کلان یک کشور قرار گرفته تا با تربیت و آموزش از آنها بعنوان نیروهای بالقوه و بالفعل در تولید علم و عرصه ی عمل استفاده نماید. اما اگر مدیران نتوانند از فرصت این سرمایه ها خوب استفاده کنند و یا توان مدیریت بر آنها را نداشته باشند. در حقیقت همین فرصت ها با برنامه‌ریزی برده داران و استعمارگران مدرن به تهدیدی در برابر ملتهای خود مبدل می شوند. و گریزی از آن نیست. نه راه برخورد و تخریب سرمایه هاست نه توان مبارزه با آنان.بلکه تنها را توسعه فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است که مجرای آن از آموزش و پرورش و آموزش عالی و رسانه ی ملی هر کشوراست که موظف به تربیت و پرورش و فراوری ساختار سرمایه( جوانان) خویش است. و بایداز آن مراقبت و نگهداری پسندیده کرد.

 

  

بنابرین استثمار گران و برده داران مدرن برنامه ریزی بلند مدت و یا زود بازده برای انفکاک و گسست بین نسلی آماده کردند تا به راحتی به انقلاب بزرگی علیه  انقلاب اخلاقی و جامعه مهدوی و مدنی تبدیل شوند. دراین کشاکش بطور قطع استعمارگران بدنبال تک قطبی کردن سیاستهای دینی و اعتقادی و اقتصادی جهان به نفع خویش هدفمند شده اند . و نبرد بااین مزدوران کار بسیار پیچیده ای برای برون رفت از بحران هاست.

 زیراغالب سربازانش سرمایه ها ی ما و رفتارهایمان است.  و جوامع های در حال توسعه و یا توسعه نیافته خیلی دیر متوجه ازدست دادن قوای فعاله و محرک های اصیل و فطری خویش خواهند شد. و به مثابه از دست دادن سرزمینی می ماند که خودمان  مهاجمان را میهمانان خود فرض کرده ایم البته این رویکرد با تفاهم  و تفاوت و تعامل فرهنگی مقوله ای جدا محسوب شده و حدو مرزهایی نیز در این بین مرقوم و ترسیم شده است. منتهااز جمله علائم این نبرد نابرابر می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

 

 1-      شکاف بین روشنفکران و دانش آموختگان علوم انسانی و سنت گرایان. در تلقی قرائت های دینی. مفاهیم آزادی و بنیان های اقتصادی و کار  و سرمایه.(تقابل سنت ومدرنیته)

 

 

 

2-      تخدیر افکار عمومی برای پذیرش امر دینی. ایجاد شک و تردیددر بدیهیات دین

 3 - رویکرد شخصی علمای دینی و مبلغین امر دین به مسائل اقتصادی و اشرافی گری تحت عنوان رفاه نسبی(عدم تعریف رفاه نسبی)

4- افراطی گری  و خشونت دینداران و علمای دینی در ابراز اجتهادات شخصی. و خشونت بامنتقدان و نقدناپذیری قاطبه ی زعما ی دینی. عدم حرکت به سمت مقتضیات زمان و انجماد و تحجر گرایی و ظاهر پرستی و قشری نگری، بعلت ترس از پریشانی  باورهای خود یا امت. و ترس از خود باختگی. و حتی مقاومت دربرابر ابداعات و نظریات صالح و یا قابل اعتماد روشنفکران.

5- به کار افتادن ماشین تکفیر و تفسیق سازی  در برابر منتقدان سلیقه ای توسط سنت گرایان.

6-  فاصله گرفتن روشنفکران با مقتضیات امر دینی و عدم تعامل سنت گرایان با مقتضیات زمان.

7- تعارض دو گروه بعلت تفاوت بنیادی وکلامی در اغلب مباحث علوم انسانی و فلسفه ی دانش غربی با فلسفه ی علوم اسلامی. عدم تشکیل کرسی های آزاد اندیشی در هر دو حوزه.

 8-  تغییرات بنیادین در سبک زندگی ملتهای در حال توسعه و امت اسلامی.

9-  تحقیر ارزشها و هنجارها و تحمیل ناهنجاری هادر خلا موجود بین زندگی مردم ملت های در حال توسعه

 10 -  انجماد فکری و عدم تولید و بازیافت علوم و ابداعات و نظریه ها در بین دانش آموختگان ملتهای در حال توسعه و پایبندی به تحصیلات سابق. و اعتماد مفرط به آموخته های متعارض با فرهنگ و سبک زندگی ملتهای در حال توسعه

11-  شکسته شدن حریم خانواده و گسست حرمت های هنجار. کاهش سطح روابط خانوادگی وصله رحم.

 12-   تقبیح دین مداری وباورهای مذهبی وعرفی وملی ؛ تقبیح حجاب و پاکدامنی. تکریم زنا. دروغ و فریب و ریا و خیانت تحت اسانس لذت جویی. خالی شدن اماکن مذهبی ازبخش جوان. و عدم رویکرد نسل جدید به مسائل مذهبی. عدم استقبال مردم ازامر به معروف و نهی از منکر. خمس و زکات. پس از تخریب باورها و بطور اعم منفعت طلبی های افراطی تحت عنوان رفاه بیشتر . و بی توجهی به احکام اسلامی و فروعات دینی در یک کلام.

13-   تهاجم به داشته های ملی  و فرهنگها ی اقوام و ملتدیگر تحت عنوان مبارزه و یا طنز بدون هدف تمسخر زبان. فولکورتحقیر و تبعیض نژادی. به آتش کشیدن پرچم ملتها. فحاشی و هتاکی به ملت هادر برابر گروههای  یک درصدی همان ملیت ها.

14-درگیری های قومی و قبیله ای.شکاف بین اقوام .تمایل به  تجزیه طلبی ها. اختلافات مذهبی. ترورهای شخصی و شخصیتی. خشونت گرایی و نافرمانی های مدنیو غیره.

15 - توسعه طلبی ارضی. قومی. و درگیری های حدود و مرزها.

16 – رشد و هجمه ی تصاعدی ضریب جینی و یا میزان فلاکت جامعه:

 بیکاری.  تورم. اعتیاد. فساد و فحشا. همجنس گرایی و طلاق و رواج مشروب خوری علنی  و قلیان شهوت  زودبازده وآسان  در بین ملتهای مورد تهاجم.ازدواج سفید وهم خوابگی های نامشروع وهم خانگی های پشر و دختر وکاهش رغبت به ازدواج وتمایل به طلاق

17-  رغبت بخش بانوان به فمنیسم.تلاش برای اخذ سرپرستی خانواده. عدم ازدواج. استقلال از مرد.افراط در زن سالاری فرهنگی جامعه. بالا رفتن سن ازدواج. تنوع طلبی. تمول خواهی. شوهرکشی و خیانت و فسادهای ضربدری.رونق مصرف کالاهای آرایشی وجراحی های زیبایی .تغییرات اساسی در روش معاشرت بانوان تحت عنوان آزادی های زنانه(جنبشهای فمنیستی)

18-  تحقیر زن باابزارنگری کام جویانه از زن در بین ملتها . توسعه جرائم سازمان یافته علیه بانوان و کودکان

19- انتفاع از اشتغالات ناهنجار و شیوع مکاسب محرمه(کسب درآمداز راههای حرام)

20-  شیوع مصرف کالا های غربی. و تقاضای مصرف کالاهای مصرفی فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی و... که به تبع آن گسترش فرهنگ و زندگی غربی در بین امت اسلامی مثلا مصرف لباسهای پسرانه با عیوبی متعمدانه در دوخت فاق و... مشاهده میشود. لباسهای چشم نواز و وسوسه انگیز زنانه. لوازم آرایشی زنانه. داروهای محرک جنسی و...

 21- عدم اعتماد به رسانه ی ملی ویا حاکمیت و تغییر الگوها و سواد رسانه ای به طرف الگوهای خبر و تحلیل های غربی. دشمنی کورکورانه با داشته های حاکمیت

22-  رواج بیماریهای لاعلاج و صعب العلاج در بین ملتهای مورد تهاجم. و توسعه ی بازارهای داغ  دارویی مهاجمین. و سونامی بیماری های جدیدتر  پس از تغییر ذائقه ی تغذیه ای و سبک زندگی.

23- تلاش مشهود برای تبدیل نسل جدید با بهره ی هوشی پائین تر. و قامت کوتاه تر و ضریب سلامتی پائین تر در بین جوامع مورد تهاجم با ابزارهای تغذیه و سلامتی

24 - دین گریزی ناخود آگاه  وحرکت سریع به سمت لائیک شدن   مدون و بحران هویت.

 25 - ظهور فرقه هاو نحله های عرفانی و مذهبی. ظهور مدعیان منجی گری جهان

*  با همه ی این علائم در می یابیم که استعمارگران برنامه ی مدونی برای پوکاندن درونیات ملتهای نوخواسته و متمایز با فرهنگ آنان داشته اند. برنامه های بلند مدتی که می شود قدمت آن را به چند هزار سال آرزو تخمین زد. برای برون رفت از این اختلالات و بحرانها  نیاز به بحران شناسی و تبیین ابعاد بحران در بین امت واحده داریم و پس از آن خط و مرزهای تهدید مشخص گردیده و ایجاد بازاراقتصادی مشترک المنافع اسلامی به سرعت تشکیل گردد. تشکیل شورای فتاوی واحددر بین مذاهب اسلامی نیز می تواند جایگاه شایسته ای رابرای ارتقای اتحاد اسلامی اثبات کند.

 

البته خیزش های اسلامی نیز می توانند بصورت بنگاههای زود بازده در رشد حرکت و دعوت  اسلامی نقش بسیار موثری داشته باشند. آنها باامید به تغییر و تلاش برای تحول می توانند در مقابل دگماتیسم سازمانی و مصلحت گرایی های تشکیلاتی و عدم گرایش به خشونت و تروریسم و  عدم خودشیفتگی و یا عدم التقاط واختلاط برخی از دیدگاههای غربی بنام نواندیشی اسلامی و گسترش روابط خود با علما و اندیشمندان و روند اجتهاد اصیل و عدم قشر نگری و سطحی نگری درفهم شریعت و تاکید بر اجرای شریعت در تمام بخشهای زندگی شخصی و اجتماعی به این توفیق بزرگ دست یابند.

و نبایدفراموش کرد که خداوند  و فرشتگان پشتیبان مدافعان مومنان و اهل باور است.

(سوره حج آیه 28 و فصلت  آیه 30)

 از قلت افراد و کمی نیروها نباید واهمه داشت به  تعبیر امام علی (ع ):

 لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقله اهله.

 وبه تعبیر بزرگتر خداوند درابتدای مبارزه ی ابراهیم خلیل با هیمنه ی جبار نمرود بعنوان نماد خود پرستی و جمود . تبر حق را به دست ابراهیم می سپارد. تا باطل بزرگ این هیمنه را بشکند.

بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَزَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ ﴿الأنبیاء: ١٨﴾

همچنانی که خردسالی چون موسی را از آب مامورکردتا هیمنه ی فرعون را زیر آب کند.

حق جویی واصلاح طلبی  و درستی با استقامت همراه است:

وتواصوابالحق وتواصوابالصبر.

پیروی از حقیقت با بردباری وهزینه دادنها ممکن خواهد بود

و همینطور نقش موثر و فعال رسانه ی منبر بعنوان اولین رسانه ی پر مخاطب اسلامی با محوریت مساجد و بقاع متبرکه بسیار حائز اهمییت است. روحانیون و مبلغین آموزش دیده بعنوان هرم فرهنگی مساجد و محلات تجهیزشوند و از پتانسیل های موجود بهره ببرند و در راستای اهداف بلندمدت و متعالی قرآن با حفظ وحدت کلمه و انسجام ملی و با نیاز سنجی و شناختن جامعه ی خود اقدام به مصون سازی جامعه از بلایای در انتظار نمایند که در طول تاریخ اسلام مبارزات خیرخواهانه ی علمای عظام برای امت اسلام مشهود و مفید فایده بوده است.

 ولیکن درکلیت مسئله همه آحاد امت اسلامی(بویژه فرهیختگان. شاعران و هنرمندان و معلمین و اساتید و همه ی کسانی که مهندسان فرهنگی جامعه محسوب می شوند) مسئول هستند تابا پایداری و حق طلبی و اصلاح در این مبارزه حضور داشته باشند و بامطالعه و دقت نظر درباره ی حدود  این مبارزه گام به گام در دعوت اسلامی موثر و سازنده باشند.

 

حمیدرضا ابراهیم زاده

 دوم تیر1392

                        


   تقدیم به سربازان گمنام امام زمان .برادران وخواهران عزیزمان در واجا

 

* تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

امنیت و ما :
داشتیم با هم تو خیابون می رفتیم تو حرف های از اون جا و از این جا یک مرتبه پرسید اسلام یعنی چی ؟
من هم به سادگی و تبسم گفتم : یعنی سلام و عافیت یعنی من بدون هیچ جنگ و یا ضرر رسندون و شری همراهت هستم
و سلام یعنی من به آزادی های فطری که خدا بهت داده احترام یم زارم و از طرف من صدمه به تو نمی رسه
براش جالب بود
و گفت : یعنی یک امنیت توش داره شاید معنی مومن برای ایجاد امنیت درسته !
من سرم تکون دادم .
بعد پرسید این امنیت فقط فردی یا اجتماعی هم هست ؟
من گفتم : هر دو
در امنیت فردی یعنی آبرو و حیثیت فرد حفظ میشه
ولی امنیت فردی بالاتر اینکه به تو "معرفت" می ده که از جهل دور باشی به تو "اخلاص" می ده به تو" تقوا الهی" می ده
یعنی امنیت تا خود خدا حفظ می کنه و ریا کاری دور می کنه و عزت وجودیت به خدا گره می زنه
گفت : امنیت اجتماعی اش یعنی همین که مورد رفتار عادلانه باشه ؟!
گفتم : اینکه گفتی یک قسمت اشه
امنیت اجتماعی در 6جهت در اسلام کار سازه
1.امنیت فرهنگی (یعنی عقاید ، آداب و رسوم) امانت داری
2.سیاسی و حکومتی (نظام حکومتی )
3.اقتصادی (همون عدالت - رفتار عادلانه - تقسیم بر اساس عدل بیت المال )
4.قضایی (پیگیری حق در خانواده و جامعه )
5.مرزی(یعنی زمانی می رسه که کل جهان بگیره)
6.زیست محیطی (بدون صدمه زدن به حیوانات و گیاهان)
گفت : اینجوری میگی آدم یاد دولت مهدوی می افته
گفتم : بله انشا الله ما همه این امنیت ببینیم
گفت : الهی آمین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی