دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

جنود عقل وعشق

يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۴۷ ب.ظ

 



این صفحه اختصاص دارد به پاسخ نسبت به پرسش مخاطبان ارزشمند که اینگونه فرمودند:

 سلام وعرض ادب و ارادت 

بنظرم در مواجهه لشکر(جنود) عقل و عشق با پیروزی قاطع عشق روبرو هستیم.

    آزمــودم عــقل دور انـدیــش را        بعــد ازیـن دیــوانـه ســـازم خــویـش را


   (مولانا)

از شما شنیدم که «عقل به تنهایی نمی تواند راهگشای وصال به عزت و لذت باشد.اما عشق بی‌نیازی از عقل را تنها راه وصال می‌پندارد. همینی که مولانا فرمود: حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو...

اگر عاشق نستوه معشوق را به پرستش میگیرد.جای تعجب نیست. چون همه مراحل شیفتگی را به دقت و حرارت طی کرده است و چیزی را جز معشوق عزت و لذتش نمی‌پندارد. در حالیکه عقل عقلا ارزش و اعتبار معشوق را می‌سنجد و به آن اعتماد میکند. شاید بهترین نوع گزینش معشوق و ماندگاری رابطه عاشقانه. عاشق شدن با دل و عاشقی کردن با عقل مداراگر و منزه باشد.البته تا جائیکه عقل باعث تصلب و تأذی و انسداد اصل عشق نشود. و اینکه معشوق برای زیستن، عزت و لذتش حفظ باشد و عاشق نیز ضمانت بدهد که هر دو را توامان برای معشوق فراهم کند. هزینه عاشق شدن بهای سنگینی است که بهانه و شعار پاسخگوی این ضمانت نیست بلکه تنها ذات اقدس ربوبی است که میتواند هزینه عاشقی خود را فی‌المجلس بدهد و کسی که معشوقش میشود نیز میداند که عاشقِ داراترین و زیباترین و خوش قول‌ترین معشوق دنیا شده است.اما از ازل پروردگار عاشق مخلوق و خلیفه خود بوده و از او بعنوان زیباترین رخسار در دیوان عاشقانه‌اش یاد کرده است...و هر عاشق و معشوق مجازی که به این الگو پایبند باشند قطعاً عشق جاودانه و کاملی را رقم خواهند زد...»

سوال: کدام عشق در اولویت است؟ عشق مجازی یا عشق حقیقی. آیا عشق مجازی شرافت بندگی را خدشه دار میکند؟

عزت و لذت برای عاشق و معشوق یکسان است؟ اگر عاشقی آگاهانه به معشوق خجالتیش عشق و جذبه‌اش را تزریق میکند این عمل مذموم است؟ منظور از حیلت رها کن عاشقا همان ذکاوت و زرنگ‌بازی متصلبانه و عقل مدارانه رفتار کردن با عاشق و معشوق نیست؟

 بااحترامات فائقه ارادتمند د.س. ا

 

 ج: با سلام و آرزوی توفیق روز افزون و باسپاس از اینکه بخشی از یک مقاله یا گفتگو را بعنوان بحث انتخاب و گلچین کردید و پرسش‌تان را ذیل آن مطرح نمودید. چون سوال را بصورت  خصوصی مطرح نفرمودید شایسته است جهت بازدید و اعتلای فضای گفتمانی، همین جا پاسخش منتشر شود.

 1- عرفا تکه کلامی دارند که می‌فرمایند المجاز قنطره الحقیقه. و بنده به استناد این کلام بزرگان. بر همین نهج ایمان دارم. و عشق مجازی می‌تواند مقدماتی را برای درک عشق حقیقی فراهم کند. مانند کسی که بشنود شراب طهور بهشتی مانند عسل شیرین است. اما هرگز نداند شیرینی عسل چیست. پس درکی از اصل موضوع مورد بحث ندارد. و لازم است برای درک شرابا طهورا لااقل از عسل که مراتب بسیار پایین‌تری نسبت به شراب طهور را دارد مطلع باشد. و غالب مثلهایی که خدا در حوزه‌ی تحریک و تشویق و تطمیع برای پاداش به پارسایان عنوان فرموده است همین حالت را دارد. مراجعه به آیات 30-40 سوره نبا و آیات12تا47 سوره‌ی واقعه و بسیاری دیگر از این دست آیات  برای تحقیق و تفکر ضروری است.

 2‌- عشق مجازی قطعا مقدمه و گذاری برای درک عشق حقیقی است. اگر عاشق واصل بصیرت اندکی هم داشته باشد پی به حقیقت عشق بزرگ می‌برد. و هیچ خدشه‌ای وجود ندارد مگر اینکه خلافش ثابت شود.

 3‌- عاشق و معشوق پس از وصال شرایط یکسانی را درک می کنند اما همواره عاشق بیشتر از معشوق حظ می‌برد.

4‌-  تزریق و تبلیغ و ترویج جذبه فی نفسه بد نیست. جلوه آرایی گل برای اینست که پروانه را بخود متمایل کند.اما جنبه‌ی اغفال و فریب نداشته باشد.

5-  عاشق زرنگ بازی و فریب و هوس را دور می‌ریزد. و عقل سلیم نیز چنین بی‌خردی‌هایی را عقل نمی‌داند. البته نفس خود عقل کمی سخت‌گیر و صالب است بجهت اینکه حسابگر است که در این مقطع برای تمییز دادن عاشق از عاشق نما امری لازم است. و چون عقل معمولاً بفکر معاش و صلاح خویش است. چندان التزامی به پذیرش روابط عاشقانه ندارد زیرا همیشه در حال حساب و کتاب است.که منافع زودگذر شخصی‌اش را تأمین کند. بنابراین در مرحله پس از احراز صلاحیت رفتار حسابگرانه با معشوق امری مذموم است. و همینطور بالعکس نباید با عاشق هم اینگونه برخورد کرد. برخورد حسابگرانه  عاشق و معشوق پس از ایجاد رابطه صمیمی باعث سردی کانون گرم عاشقی می‌شود .و نقش  پر رنگ مفاهیم روابط عاشقانه نیز رنگ می‌بازد.  دوام توفیق همه پژوهشگران و عاشقان آرزوی قلبی ماست.

                                       حــمیدرضـا ابراهیـم زاده 1391/5/21 


سوال بعد:


سلام 

3‌- عاشق و معشوق پس از وصال شرایط یکسانی را درک می کنند اما همواره عاشق بیشتر از معشوق حظ می‌برد. خب مگه نمیگین خدا عاشق بنده‌هاست و بنده هم مثلا خودم دارم تلاش میکنم عاشق خدا بشم پس هردو عاشق متقابل میتونیم باشیم اما با این تفاوت که خدا عاشق کهنه کاره و اول اون عاشقم بوده و بعد من عاشق شدم خب پس خدا از وصال و لقا و فنای بنده در وجودش بیشتر از بنده حظ می‌بره؟ بعد اینکه از صحبتهای اینجا و قبلی بر میاد که عشق دودوتا چهارتا نداره چون حس میکنم با جدول ضرب عشق امکانش هست که حاصلضرب 2 در 2 بشه 20000 چون خودتون گفتین بنده یه قدم برداره خدا یک میلیارد قدم طرفش میاد یعنی انگار خدا طرف ادم میدوه این جدول ضرب عاشقی وجود داره؟

در بند 4 فرمودین: 4‌- تزریق و تبلیغ و ترویج جذبه فی نفسه بد نیست. جلوه‌آرایی گل برای اینست که پروانه را بخود متمایل کند.اما جنبه‌ی اغفال و فریب نداشته باشد.

سوال: اگر بخواهیم عینی به این مسئله نگاه کنیم در دنیای کنونی پس یعنی ابراز زیرکانه عشق توسط زن به مرد هم موردی نداره. اما همون لحظه اول که فکر این کار برسه عقل این کار رو مذموم میدونه چون زن دوست داره همیشه معشوق باشه و عاشق اونو طلب کنه. پاشا 

 

ج:

باسلام

همانگونه که فرمودید. حسابگری وسیاست ورزی دشمن عشق است. عاشق در هر جنس و سنی و طبقه‌ای که دچار امرعشقی شود باید همه‌ی حجابها و سدهای مقابل را کنار بگذارد و عشق خود را با ادب عاشقانه‌اش که همان پذیرش همه هزینه‌های عاشق شدن و نگهداری معشوق و جلب خشنودی و خرسندیش را بپذیرد و معشوق را از عشقش آگاه کند. و از همه مهمتر محبتش به معشوق را علناً ابراز کند و سعی در تفهیم علت عاشقی خود بر معشوق کند تا سازمان عاشقانه این رابطه ساماندهی شود. پس با اینکه در اعماق درون زن معشوق بودن نهفته است اما باید در نقش عاشق خود را بروز دهد و در مرحله دوم که متوجه پختگی معشوق شد قطعاً جای این دو قطب برابر و یا  تعویض میشود ولو اینکه زن هم عاشق بودن را ابراز کرده باشد اما جایگاهش معشوق ماندن میشود پس صحیح نیست که گفته میشود  زن معشوق آفریده شد پس نباید عاشق شودهمچنانی که می گوییم خواستگاری زن از مرد قباحت دارد چون .... بلکه این فکر باعث پدید آمدن هنجاری بسیار غلط برای انتخاب شایسته میشود. و بالطبع زنان از امتیاز بسیار پایینی در موفقیت ازدواج برخوردارند. بنابراین بهتر است که بگوییم جایگاه غالب زن منتخب است وجایگاه مرسوم مرد انتخابگر .واگر روزی زنی از مردی خواستگاری کند امر خارق العاده ای نیست بلکه هدف این زن شکستن بت  وتابویی است که بمرور زمان مبدل به هنجاری غالب شده است.در کل هر که زودتر شرایط عاشقی را پذیرفت ممتازتراست. وزن و مرد در پذیرش امر عشق یکسانند.  شاد وسرافراز باشید.

                                      حــمیدرضـا ابراهیـم زاده 1391/5/22 



* تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

سلام سلام سلام دوباره اومدم ولی تو یه بارم نیومدی اگه ایندفه بهم سرنزنی دیگه بهت سر نمیزنم
گمشده های خدا :
از بس که دوست اش دارد
برای هدایت اش چه ها که نکرد
هنوز هم نمی داند اگر می ترساندش از دوست داشتشه
چون نمی خواد قلبش که جایگاه اوست
بدون او هرز بره
حضرت اش "عاشقه"
حتی "عاشق "گمشده های راهش
با چراغ های آویخته در تاریکی چشم انتظار "من و تو"ست
که برگردیم
یعنی برمی گردیم ؟!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی