دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

حزب حق طلبان

جمعه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۴۱ ق.ظ

 الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلَا تَکُن مِّنَ الْمُمْتَرِینَ  ﴿آل‌عمران: ٦٠﴾


همواره حق با خداست.از تردید کنندگان نباشید.


از ازل دو عنصر حق و باطل در تقابل و نزاع بودند. خداوند مدافع حق بود و شیطان مدافع باطل. حزب خدا طرفداری حق را روا می دانستند و حزب شیطان جانبداری از باطل.


منشور حقانیت در پیام پیام آوران شایسته خدا تبیین شده است. که در آن کرامت انسانی و حقوق شهروندی محترم شمرده شده است. آنچه  که فطرت انسان را محترم می داند و اعتلای عزت او را مشروع می داند حق است. و آنچه که به تحقیر و کفران و ناسپاسی و عصیان و تجاوز و تعدی و قتل و خشونت و ارهاب و ارعاب پیوند می خورد باطل است.


هرگاه حق مظلومی ضایع می شود. و ظالمی بر آن قد علم میکند بدانیم که خدا و یاد او و فرامین اوفراموش شده است و نیازمند دفاع از ناحیه حزب خداست.


اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولَٰئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿المجادلة: ١٩﴾


شیطان بر آنان چیره و مسلط شده و یاد خدا را از خاطرشان برده است، آنان حزب شیطانند، آگاه باش که حزب شیطان یقیناً همان زیان کارانند!


حق جویان در برابر حزب خدا در هر شرائطی پیروز و مقبول هستند.


وَمَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿المائدة: ٥٦﴾


و کسانی که خدا و رسولش و مؤمنانی  را به سرپرستی و دوستی بپذیرند [حزب خدایند،] و یقیناً حزب خدا [در هر زمان و همه جا] پیروزند.


می دانیم که پیروی از حق هزینه سنگینی دارد.


همه احکام الهی حق هستند. نماز و روزه و خمس و جهاد و حج و زکات و امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری  از سربازان و عناصر حق هستند و نیاز به عمل و پیروی دارند


بی گمان عمل کردن به شریعت و احکام طرفداری از حق است. و پایداری برای آن به مثابه دفاع از خداست.


بدیهی است که عمل به بسیاری از احکام و شرایع هزینه بردار است. عافیت طلبی وترس از هزینه معنوی(آبرو) و جانی و مالی مهمترین دلیل تمرداز احقاق حق است. باید به حق حق داد وهرگزنباید به جولباس حق پوشانید.ونهایتا هتک آبرو واز دست دادن مال وجان وتاذی  ناشی از حق طلبی هزینه جاریه امر دفاع از حق خواهد بود. و کسانیکه عافیت طلبی  و مصلحت‌طلبی‌های بیجا داشته باشند ناسپاس ومتزلزل  محسوب می شوند.


پایداری و مقاومت برای دفاع از حقوق انسانی و کرامت آن دفاع از کیان خداست.



از معصوم روایتست که: هر کس با آبروی مومن بازی کند با خدا اعلان جنگ کرده است.


در حدیث قدسی آمده است:

هرکس به یکی از اولیا من اهانت کند علنا به من اعلان جنگ کرده است.(کلیات  حدیث قدسی ص 675)

روایاتی نظیر: قلب مومن حرم خدا و عرش الهی است. آبروی مومن از کعبه هم مقدس تر است. 

بنابراین به تبع این روایات غیرت‌ورزی به اهالی ایمان و دفاع از حق مردم بسیار ارزشمند است. و بها و هزینه‌ی آن گاه به قیمت آبرو و جان و مال  مدافعین منجر خواهد شد. و قطعا هیچ بهانه‌ای توجیه پذیر نیست.


مطابق با وعده‌ی خدا:


إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ ﴿الحج: ٣٨﴾


مسلماً خدا از مؤمنان دفاع می کند، قطعاً خدا هیچ خیانت کار ناسپاسی را دوست ندارد.



حـق طلبـی تـاج پـرابهتـی اسـت کـه بـرسـرخــردمنــدان شــجاع نهــاده مـی‌شــود.




                                                                حمیدرضا ابراهیم زاده

23/5/1392


کلیه حقوق برای مولف محفوظ است.



  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

عدالت خواهی و حق مداری: همه می دانیم که یکی از گرفتاری های مردم مسلمان در طول تاریخ وجود تبعیض ها و بی عدالتی ها است خدا در قرآن با عنوان «یَأمُرُ بِالعَدلِ و الاِحسِان» همه را امر به عدل و نیکی دستور فرموده،موضوع عدالت امروز هم از مسائل چالشی کشور و نظام است . با این حال بد نیست بدانیم که امام علی (ع) برای اجرای عدالت تأکید فراوان داشت و خود شهید راه عدالت است. کتاب شریف نهج البلاغه او را بسیاری به حق ، کتاب عدالت نامیده اند. او که قرآن ناطق و صوت العدالة الاسلامیه محسوب می گردد. به مالک اشتر فرمود: رسیدن مردم به حق خودشان و قرار دادن هر چیزی در جای خودش عدالت است و به او دستور داد: فَضَع کُلّ اَمرٍ مَوضِعَهُ – پس هر چیزی را در جای خودش قرار بده. همچنین در کلام گهر بار دیگر فرمود: اِنَّ اَفضَل قُرّة عِینِ الوُلاة اِستِقامَة الَعَدلِ فیِ البِلاد- در حقیقت بهترین چیزی که مایه روشنی چشم زمامداران و مدیران جامعه است ، همانا گسترش عدل و داد در بلا و شهرها است و برای رعایت عدالت در مناسبات مدیریتی خطاب به مالک فرمود: ای مالک در اجرای اوامر الهی ، میان خویش و بیگانه فرق مگذار و پسر خود را بر سپاهیان صحرانشین مصر رجحان مده! حق سنگین است و به دوش کشیدن و برداشتن آن دشوار ، استخوانی آهنین و اندامی از پولاد می خواهد که در زیر بار حق فرسوده و خمیده نشود. تو ای آهنین پیکر، از سنگینی حق منال و بار طاقت فرسای وظیفه را مردانه به منزل برسان و اگر روزی در انجام وظیفه به اشتباه، پای از حدود حق بیرون گذاردی و ملت مصر از لغزش تو آگاه شدند، بر خطای خود اعتراف کن و در مسجد صلای عام درده و بی پروا از جامعه و مردم پوزش بخواه. این عمل تو مصریان را حقگو و پرهیزکار بار می آورد و باعث می شود آنان در انتظام امور مملکت تو را یاری و کمک کنند. که چند ماه قبل از ربایش امام موسی صدر در سفری که به مشهد داشت در سخنرانی رسمی خود در مدرسه علمیه نواب در جوار حرم رضوی خطاب به ما طلبه ها فرمود: عزیزان من، مهمترین خصیصه شما باید عدالت طلبی و حق خواهی باشد. در هر حال حرف حق خودتان را بزنید، از دو راه خارج نیست . یا شنونده آن می پذیرد و عمل می کند! چه چیزی بهتر از این زیرا که به حق عمل شده‌، عدالتی که مورد خواست پیامبران الهی و امامان معصوم از شما است و چنانچه کسانی بر اساس شرایط فساد و روگردانی از حق و عدالت بدان پایبندی نداشته و رویگردان از آن باشند باز هم دعای خیری از شما در اذهان باقی خواهد ماند بطوریکه ممکن است با گذشت سالیانی از موضع حق خواهانه تان به مثل آنچه که در مورد شهید مدرس الان اتفاق افتاده ، کسانی پیدا شده و بگویند خدایش رحمت کند، بدون هیچ ترسی حرف حق خودش را در منبر و خطابه و مجلس می زد و انسان حق خواهی بود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی