دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

شرف خلقت انسان

سه شنبه, ۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰ ق.ظ

خلقت انسان

شرح پرسش:   سلام

یکی از معلمین این سوال را از من پرسید بلد نبودم جواب بدهم اگر پاسخی دارید بفرمایید:

چرا انسان که اشرف مخلوقات است و نزد خداوند قرب و منزلت بسیار زیاد و جایگاهی عظیم دارد از یک مایع پست (مهین) و نجس خلق شده است؟ آیا این یک توهین به انسان نیست؟ چرا از مایع دیگری مثل شیر یا آب طاهر خلق نشده است؟

سپاسگزارم   حسین یزدانی

با سلام وآرزوی توفیق روزافزون

به نظر من

سوره ی مبارکه ی  تین حقیقت  ماجرا راکاملا شرح داده است

همه دوستان را به کاوش عمیق در سوره تین ویا مطالعه تفاسیرمربوطه فرامی خوانم

واولویت تفسیر را به مطالعه تفسیر سوره تین توسط مرحوم استاد شیخ سراج الدین محمد نقشبندی دعوت می کنم. که بسیار شریف وعلمی واجتماعی واکاوی شده است.

پروسه ی شرافت  وتکامل انسان از اسفل  و بدویت به سمت  احسن و اعلا حرکت کرده است.

پیوست کالبد خاکی به ریح وروح وریحان (باد و بو )وماجرای بکارگیری وهمدستی ومعاضدت عناصر4 گانه آب. خاک. باد. آتش برای خلقت بنیاد بشر درنزد حکمای بزرگوار به اثبات رسیده است

-         من  چاره  ای برای دریافت  پاسخ کامل جز بازگشت به حقایق  نفس انسان درقرآن نمی بینم

که بی تردید قرآن کتاب وکاتالوگ انسان شناسی ورفتارشناسی بشر نخستین تا کنون است.

ساختار انسان قبل از عالم ذره ومنی  نجس نیست.

نجاست وکراهت در حین تبدیل ماده وانرژی  از صورتی به صورت جدید رخ داده است.

نیروی باد وآب هنگام تبدیل به برق شوک الکتریکی ندارد بمحض تبدیل این حالت رخ می دهد وهنگام تبدیل از برق به  نور. صدا و...بازهم ازحالت خامی در می آید ...

پستی وتسافل منی اصالت  وماهییت  دائمی نمی آورد   

ساختار منی هم پست نیست. بلکه از لحاظ کالبدی بدوی  وبیسیک است

و نسبت به تکامل سلولی ، بدوی بودنش محرز می شود

ونجاست وعلل نجس خوانده شدن هم علاوه برامر معنوی در حوزه بهداشت وسلامت،بلافاصله پس از انزال  جاذب میکروب وباکتری وآفت است

پستی مورد نظر قرآن هم بدوی بودن وناخوشایند بودن شکل و بو و چگالی آن است. که دربرابر عظمت  انسان وغرور خود ساخته اش  به آن اشاره می شود

  پستی منی درمنظر  آیه ی : فلینظر الانسان مم خلق .خلق من ما ء دافق یخرج من بین الصلب والترائب  انه علی رجعه لقادر. در سوره طارق آیات5 تا8  وآیه ی  ایحسب الانسان ان یترک سدی - و توضیح آیات 36 تا40سوره ی قیامت خیلی جذاب است

مبحث بعدی

-         نافرمانی ابلیس بخاطر دانایی اندک ویا خرد جزئی او ویا بهتر باید بگویم از حجابی بنام خرده فرمایش یااجتهادش موجب شده است که دربرابر نص وفرمان خدا به اجتهاد خود مراجعه کرده وساقط شد. دقیقا ابلیس هم نظریه نجاست آب ودنائت خاک را نقطه ی ضعف بشر اعلام کرد.

-         ولی  خدا خواست که جانشینش را کرامت وشرافت بخشد واز روح خود براودماند وانسان را بال پرواز بخشود وشیطان وفرشتگان مبهوت ماندند

گفتند: آیا کسی را می آوری که خونریز و... است.؟؟درحالیکه ما تسبیح کنندگان تو هستیم!

کلیات و محتویات گفتگو ومذاکره خدا وفرشتگان وجناب ابلیس  نشان دهنده ی اشراف ابلیس وطایفه فرشتگان برگذشته وآتیه انسان است.وبکارگیری اجتهادات وقضاوت های سطحی آنان درباره بشر است

(مشروح مذاکرات:آیات30-38 سوره بقره)

اما خداوند فرمود: من می دانم وشما نمی دانید

وبه انسان هویت جانشینی وروح قدسی  خویش داد واورا کرامت داد وگفت:

 بهترین نقش را درچهره وناصیه اش می نگارم.

برایش سرود:

لقد خلقناالانسان فی احسن تقویم...

 اورابه  فاحسن صورکم  منت گذاشت واحسن الخالقین خواند. ومدارج تکامل رادراو درج کرد ....

 ولیکن تاکنون هنوز انسانیت به بلوغ نرسیده است ونمی داند جهان پیش روی او به چه کارش می آید؟!!

 ومانند کودکی دست به هرچه می زند خرابی وویرانی به بارمی آورد. زیرا همه چیزرا با کالبد ش تجربه می کند وهنوز به مرز استفاده از عقل وقلب نرسیده است ودرکی را از دنیا ومحیط  تجربه نشده اش ندارد

انسان همانند کودکی است که تمام اشیا را برای تجربه به حریم دهان فرومی برد. زیرا درک ودانایی اونسبت به اشیا  ومحیط  درمحدوده ی  لمس ومزه کردن وچشیدن است...

این حقیقت تکامل است وانسان درمسیر" شدن"  وحرکت ، به بلوغ  ودرک خدا ویا رویت  آینه ی جمال  خود نزدیک می شود ومراتب فاصله اش با بخش کالبدی خود را به تدریج درمی یابد.


حمیدرضاابراهیم زاده

24خرداد1394


- تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف می باشد.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

با سلام و ادب
مطلب بسیار مفید و ارزنده ارائه نمودید.متشکرم
این داستان غرور بد جور دنبال انسان راه افتاده و شده سایه یا خود ادم ها اینجوری بود که خدای حکیم که کبریایی را مال خودش می دانست برای ادم که ما نسخه های ضعیف اون هستیم مژده اشرف مخلوقات بدون غرور را داد
و گفت کی میشه تو هم به این شرافت برسی که من امیدوارم تو بتوانی!
ناگهان خود را دیدم بین تو تا گند (گند اول: نطفه ای گندیده )و گند پس از خارج شدن روح (لاشه بد بو )
گفتم ببین باید از این گند بودن در بیای !
ببین در این چند روز عمر یا فرصت حاضری از بوی تعفن و گندی که مردم  می ازاره کم کنی؟!
عحب کار سختیه این همه اخلاقیات را توش داره
داشتم به افتخار فکر می کردم یادم اومد
 مولایم امام علی علیه السلام  بهمه ما گفته  که افتخاری ندارم جز
الف:مقام انسانیت و بندگی خداوند
ب:خالق من خدای چون توست
حالا ی بند جیم هم ما داریم
ج:ولایت و محبت اهل بیت در وجودم روشن کردی
حالا اگه بخواهیم برای ی عمر همین الان برنامه ریزی مجدد کنیم
من همین جمله دارم که بگم :
خدایا اینقدر بهم فرصت یا ظرفیت بده تا روی خودم کار کنم که تمام دنیا رو بهم بدهند حاضر نشم از این سه بند دور شم
سر سوزنی از بندگی ،و مسیر الهی دور نشدن خیلی دقیقه خدایا تو کمکم می کنی؟!


پاسخ:
سلام وسپاس ازبذل نگاهتان
  • حمیدرضا ابراهیم زاده

  • در حوزه طهارت منی وچرایی آن  باید گفت
    ساختار انسان قبل از عالم ذره ومنی  نجس نیست. وهمه املاح  ومحتویات منی دربافتهای گیاهی وجانوری ومحیط قابل استحصال وانسان در حال مصرف آن است. به تعبیری  شراب نجس وحرام است. اما انگور یا پشتوانه ی شراب نجس نیست.
    هزارباده ی ناخورده دررگ تاک است...
    منی درفرایند وپروسه تبدیل خود بعنوان مایع جهنده ومبدل درکاتالیزور بدن انسان منی شده است

    منی شامل10%اسپرم و60%ترشحات کیسه منی و30% ترشحات پروستات است
    که محتویاتی نظیر فرکتوز- اسید سیتریک- پروستات (یون سیترات . کلسیم . فسفات)- آمینو اسیدهای آزاد- فسفریل کولین- آنزیم- پروستا گلاندین - پتاسیم  روی
    با پ هاش2/7 -8/7 متغیراست/شکل مرفولوژی بیش از50% است

    نجاست وکراهت در حین تبدیل ماده وانرژی  از صورتی به صورت جدید رخ داده است.

    نیروی باد وآب هنگام تبدیل به برق شوک الکتریکی ندارد بمحض تبدیل این حالت رخ می دهد وهنگام تبدیل از برق به  نور. صدا و...بازهم ازحالت خامی در می آید ...

    پستی وتسافل منی اصالت  وماهییت  دائمی نمی آورد  

    ساختار منی هم پست نیست. بلکه از لحاظ کالبدی بدوی  وبیسیک است

    و نسبت به تکامل سلولی ، بدوی بودنش محرز می شود

    ونجاست وعلل نجس خوانده شدن هم علاوه برامر معنوی در حوزه بهداشت وسلامت،بلافاصله پس از انزال  جاذب میکروب وباکتری وآفت است

    پستی مورد نظر قرآن هم بدوی بودن وناخوشایند بودن شکل و بو چگالی آن است.که دربرابر عظمت  انسان وغرور خود ساخته اش  به آن اشاره می شود
     
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی