دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

توانمندی و تاب آوری

سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۰۴:۰۶ ب.ظ

توانمندی ها وتاب آوری ها انسان موجودی با ویژگی های ارزشمند و بااستعدادهای بیشمارآفریده شده است. و آنچه که انسان را از سایر موجودات متمایزتر می کند استعداد آفرینشگری اوست .که این صفت را از آفریدگار خلاق به ارث برده است.

از این رو انسان باتوجه به استعداد هایی که دارد همراه با محیط و مقتضیات آن مسیر پویندگی و بلوغ و پیشرفت وتکامل را می پیماید و به توانمندی می رسد. توانایی هایی که در اثر آموزش و تربیت ، بهتر اندیشیدن و بهتر سخن گفتن و بهتر رفتار کردن بدست می آورد؛ به او بها وارزشمندی می دهد. توانمندی هایی که در اثر آموزش های مستمر و تربیت پایدار و تلاش بدست می آید باعث می شود تا به عنوان انسان تربیت پذیر و آموزش دیده و متخصص در جامعه پذیرفته شده و کارایی بالاتری نسبت به سایر همنوعانش داشته باشد.

اگرچه عناصر محیط و اقلیم و وراثت نیز بر این ویژگی ها تاثیر بسزایی دارد اما آنچه که باعث می شود تا انسان خردمند به قیمت برسد تخصص و کارایی هایی اوست که دراثر آموزش و پرورش یا تربیت به وجود می آید توانمندی های علمی و فکری واجرایی، توانمندی های مالی و اقتصادی، توانمندی های بدنی و فیزیولوژی، توانمندی های کاریزماتیکی و مدیریتی، توانمندی های هنری و صنعتی، توانمندی های روحی و روانی و... که دراثر تمرین و آموزش وتجربه و گاه از راه وراثت و بنیه ی بدنی و تندرستی عقلی و جسمی بدست می آید. و بی گمان همه این آموزش ها وتجربه ها بدون آزمون میسر نشده است. توانمندی انسان در آفرینشهای هنری و صنعتی بیشترین دگرگونی و پویش را در تاریخ جوامع ایجاد کرده است. و به همراه خود تاب آوری هایی نیز از لحاظ جسمی و روانی و فکری مترتب کرده است.

انسانهای بردبار و شکیبا نیز قیمتی و ارزشمندند به ویژه اینکه علم شان با حلمشان گره خورده باشد، انسانهایی که توانایی هضم و برخورد و تحلیل درست از پدیده های متناقض و منتقد را دارند.

درآموزه های راستین ما صبر در برابر خشم و شهوت و فقر و دارایی و گناهان و گرفتاری ها بسیار ارزشمند و قابل اعتنااست. که همگی از قابلیت های انسان توانمند و خردمند است. انسان های پارسا با توانمندی ها و تاب آوری هایشان در برابر مسایل و پدیده ها به هویت و اعتبار می رسند.

بهای انسانهای نیک باور و امن و نجیب و پارسا از این رو بسیار است که تاب آوری و توانمندی و شکیبایی و پایداری بالاتری در برابر مسایل و مصایب داشته اند و همچنین بهترین تصمیم را برای عبور از بحران های فرا روی خود اتخاذ کرده اند.

در واقع هویت پارسایان این گونه است که تاب آوری و توانمندی توامان و ارزشمندی از خود بروز می دهند. و همین اصل از نجابت پارسایان است که به او هویت ارزشمند نجیب می دهد. هویت منحصر به فرد افراد، جدای از هویت ژنتیکی و خانوادگی و فیزیکی، در واقع از همین گذر گاه بدست می آید از این رو ممکن است که علی رغم رفتارهای همتراز و یکسان خانوادگی در برابر پدیده ها در یک خانواده دو نفر شباهت چندانی به هم نداشته باشند. که این امر به توانمندی و تاب آوری وتفاوت های فردی افراد ربط دارد. مصادیق فراوانی از انسان های وارسته و پویا در دنیا زیسته اند و به شهرت دست یافته اند و اساطیر رسته های خود شده اند. و با فکر و گفتار و رفتار خویش پله های فهم و روش و مهارت زندگی جابه جا کرده اند.

اولیای الهی و عرفا و پیشوایانی در حوزه اخلاق و رفتار زیستی که زیستن را در دنیا معنا بخشیده اند.

دانشمندان حوزه تکنولوژی و صنعت و پزشکی ومعماری که دنیا با آفرینشهای خود دگرگون کرده اند.

اقتصاد دانان و طراحان پول سازی وکار آفرینی که رفتار اقتصادی را در دنیا آفریده اند.

قانون نگارانی که در حوزه ای توانسته اند با ایجاد آیین نامه ها و قوانین رفتارهای انسانی را ملزم صیانت و تکریم ازکرامت انسان کنند.

سیاستمداران و اندیشمندان حوزه مدیریت منابع انسانی که نوانسته اند تاثیر بسزایی در روابط سازمانی و بین سازمانی و ملی و بین المللی ایجاد کنند.

همه ی هنرمندان و اندیشوران وشاعران و نویسندگان در هر حوزه ای توانستند باایجاد آفرینشهای خود باغث رونق و ترویج مهارت و سبک زندگی و مساوات خواهی و عدالت گرایی و امنیت پایدار برای زندگی بهتر برای همه همنوعان خود باشند . اسطوره هایی که در توانایی های خود نسبت به حفظ کرامت خود و دیگران مسئولیت پذیر بودند و به آموزه های راستین در راستای کرامت حقوق انسانی التزام داشته اند. همه همت و هنر شان را صرف آفرینش و آموزش و تلاش برای بهبودی او ضاع جهان صرف کرده اند . نام نیک شان بر تارک تاریخ می درخشد و خدمات و دستاوردهایشان برای مردم نسل خود و نسل واپسین از بین نمی رود.

نام و یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

بیست و ششم مهر ماه 1394 

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

سلام
خدمت استاد گرامی
سپاس از حسن انتخاب تان
تاب آوری به معنای صبوری کردن بی گمان از مولفه های مهم و تاثیر گذار در خود مراقبتی های روحی می باشد
چنانجه خداوند نیز صابران را بی حساب پاداش می دهد.
بد قلقی:
زندگی جدید مردم این جهان یعنی کم شدن تاب آوری و بد قلقی کردن
شما می گید خوب ادعا شما نباید ثابت بشه میگم چرا ؟
چون ما روز به روز مراقبت پذیر تر می شویم
مرتب دنبال این هستیم که همه مشکلات آنی حل شود و ما برای حل آنها هیچ کار نکنیم.
مثل بچه ای نق نقو مرتب به اطرافیان ،زمین و زمان بد و بیراه بگوییم و انتظار داریم کل کاکنات دست در دست هم دهند و برای مبارزه با«عقده ای» شدن ما محدودیت ها و موانع حل کنند
چرا اینجوری هستیم ؟ زیرا هنوز «بلوغ» مواجهه با هیچ چیزی نداریم.
خودمان را تافته جدا بافته می دانیم.
خوب ارزیابی موشکافانه بکنیم این تمرین عدم«تاب آوری» را ریشه هایی در خانواده ، همکلاسان و دوستان بزرگسالی به ما خواهیم یافت.
ما هنوز هم مانند طفل کوچکی هستیم که برای رفع گرسنگی فقط بلد است داد بزند!!!
هنوز به این باور نرسیدیم که ما کلی توانایی و «استعداد» داریم که با «شکوفا»کردن آنها باید با مشکلات بجنگیم.
«همدلی»را بلد نیستیم جاش تا می توانیم دل دیگران را خالی می کنیم و بذر نا امیدی بکاریم.
ما «خوش بین» نیستیم با نگاه بد بینی امکان دیدن راهکار های جدید و «خلاقانه» را به ذهن خود می بندیم.
ما از «مهارت های اجتماعی»دوریم آن هم به برکت واگیر دار شدن فضا مجازی فقط بلدیم هوار ضابطه مجازی کنیم
ما از مهارت «گوش دادن فعال»داریم به کل محروم می شویم از «حمایت های اجتماعی» گریزان شده ایم توان «شوخ طبعی»با اعضا خانواده ، فامیل و دوستان خود را نداریم یعنی اینکار را دیگر دوست نداریم از بس در تنهایی و «خود خواهی»های خود گیر کرده ایم حاضر نیستیم به دلخواه آنها حتی ساعتی را بگذرانیم من بارها دیده ام زن و مرد پیری که با هیچ کدام از این نرم افزار های گوشی هیچ آشنایت ندارد و مرتب همراه اش که با او یک یا دو نسل اختلاف دارد بابت عدم مهارت کار کردن با گوشی او را سر کوفت می زند
آخر چرا ما حرمت ها را نمی شناسیم ؟
چرا «احساس ارزشمندی» از بزرگتر ها را می گیریم برای اینکه بگویم ما مهندس فلان هستیم ؟
آیا معنا زندگیمان شده ، همین برخ کشیدن های الکی ؟!
باید بدانیم هدف شناسی و انگیزه قوی با دید معنوی می تواند تاب آوری را برای ما ،‌ معنا جدید کند و بما روش حل مسائل ساده و پیچیده زندگی یاد دهد
پس باید جور دیگر به همه مسائل نگاه کرد
امام على علیه السلام(غررالحکم حکمت۳۰۴۷) میفرمایند:
تواناترین مردم در تشخیصِ درست، کسى است که خشمگین نشود
أقدَرُ الناسِ علَى الصَّوابِ مَن لَم یَغضَبْ

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی